Astronomia

[ 1 ]    [ 2 ]    [ 3 ]    [ 4 ]    [ 5 ]    [ 6 ]    [ 7 ]

[ 8 ]    [ 9 ]    [ 10 ]    [ 11 ]    [ 12 ]    [ 13 ]

...powiększenie
>>>
Sonda Mariner 10. Fot. NASA.

W 1974 r. również najbliższa Słońca planeta, Merkury, doczekała się wizyty sondy kosmicznej. Wystrzelony z Ziemi 3 listopada 1973 r. Mariner 10 najpierw minął Wenus 5 lutego 1974 r. w minimalnej odległości 5310 km od jej powierzchni, a później zbliżył się do Merkurego, przelatując nad jego powierzchnią 29 marca 1974 r. w odległości 703 km. Kolejne przeloty Marinera 10 koło Merkurego nastąpiły 21 września 1974 r. (w odległości 43 tysięcy km) i 16 marca 1975 r., kiedy to sonda znalazła się w minimalnej odległości zaledwie 327 km od powierzchni planety. Wszystkie te zbliżenia wykorzystano przede wszystkim do zrobienia zdjęć zarówno Wenus, jak i Merkurego. Mariner 10 był bowiem pierwszą wyposażoną w kamerę telewizyjną sondą, która przeleciała w pobliżu Wenus. Fotografie potwierdziły, że cała jej powierzchnia spowita jest gęstą warstwą chmur, które kompletnie ją przesłaniają. Zdjęcia Merkurego (około 3 tysiące ze zdolnością rozdzielczą do 50 m) przyniosły natomiast ciekawe informacje o licznych kraterach uderzeniowych, pokrywających powierzchnię tej planety, podobnie jak ma to miejsce w wypadku Księżyca. Sonda dostarczyła także wielu innych danych o mało dotychczas znanej planecie, m.in. odkryła jej pole magnetyczne.

Pierwsze koncepcje kosmicznej eksploracji wielkich planet Układu Słonecznego zrodziły się w USA pod koniec lat sześćdziesiątych na fali sukcesów związanych z realizacją programu księżycowego i sondowaniami najbliższych planet. Powstał np. ciekawy projekt tzw. Wielkiej Wyprawy (ang. Grand Tour), który przewidywał wystrzelenie z Ziemi w latach 1976-1977 dwóch sond kosmicznych, których trajektorie przebiegałyby w pobliżu Jowisza, Saturna i Plutona, a następnie w 1979 r. kolejnej pary sond, które przeleciałyby koło Jowisza, Urana i Neptuna. Loty takie okazały się możliwe dzięki sprzyjającej w tym czasie wzajemnej konfiguracji planet. W staraniach o fundusze na to przedsięwzięcie podkreślano, że następna taka okazja zdarzy się dopiero za około 175 lat. Niestety, nie doszło do realizacji tego ambitnego programu, chociaż to, co zdołano zrobić, i tak przeszło najśmielsze nawet oczekiwania.

...powiększenie
>>>
Sonda Pioneer 10. Fot. NASA.

Pierwszą próbę osiągnięcia Jowisza podjęła sonda Pioneer 10 (o masie 258 kg), wystrzelona z Ziemi 3 marca 1972 r. Pierwszego grudnia 1973 r. przeleciała w odległości około 131 tysięcy km od powierzchni Jowisza, przekazując na Ziemię 80 zdjęć planety i jej otoczenia. Dzięki jej pomiarom odkryto pasy radiacyjne wokół Jowisza i poznano szczegóły jego rozległej magnetosfery. Precyzyjna analiza zmian toru sondy w polu grawitacyjnym planety pozwoliła na dokładniejsze niż dotychczas wyznaczenie masy największej planety w Układzie Słonecznym i jej czterech satelitów galileuszowych, a także rozkładu gęstości wewnątrz Jowisza. Pioneer 10 był pierwszym zbudowanym przez człowieka obiektem, który przeleciał przez pas planetoid. Przed jego misją nie wiedziano, jak wielkim niebezpieczeństwem dla sond kosmicznych może być znajdujące się między orbitami Marsa i Jowisza zagęszczenie materii międzyplanetarnej w postaci licznych planetoid. Pioneer 10 udowodnił, że przez pas planetoid można bezpiecznie przelatywać. Sonda ta jest także pierwszym obiektem, który opuścił nasz system planetarny. Po 25 latach od startu, w marcu 1997 r., gdy znajdowała się w odległości około 10 miliardów km od Słońca, podjęto decyzję o zakończeniu jej pracy i przesłano jej ostatni rozkaz wyłączenia wszystkich przyrządów.

Bliźniacza sonda Pioneer 11 została wystrzelona z Ziemi 6 kwietnia 1973 r. i 1 grudnia 1974 r. przeleciała w odległości około 42 tysięcy km od powierzchni Jowisza, a następnie 1 września 1979 r. - jako pierwszy obiekt zbudowany przez człowieka - zbliżyła się do Saturna, mijając jego powierzchnię w odległości około 20 tysięcy km. Powtórzyła sukces swej poprzedniczki, wzbogacając informacje o systemie Jowisza, i dostarczyła pierwszych, wstępnych informacji o Saturnie. Na pokładzie obu sond, Pioneer 10 i 11, znajduje się plakietka z przesłaniem ludzkości do ewentualnych cywilizacji pozaziemskich.

[ 1 ]    [ 2 ]    [ 3 ]    [ 4 ]    [ 5 ]    [ 6 ]    [ 7 ]