Biblioteka
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Biblioteka > Archeologia, Historia, Kultura antyczna > "Rzym w czasach Quo vadis"  



[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8] 
Bogactwa dekoracji ścian Złotego Domu dopełnia finezyjnie wykonana sztukateria gipsowa wpleciona w malowidła sklepienne. W salach Domus Aurea można znaleźć miniaturowe pejzaże i sceny rodzajowe umieszczone, jak oddzielnie powieszone obrazki, pośrodku dużych białych płaszczyzn, ograniczonych dość skromnie zaznaczonymi formami architektury fantastycznej. Sąsiadują z nimi bajecznie kolorowe, zagęszczone kompozycje na białym, czerwonym i czarnym tle, tzw. groteski, otaczające sceny mitologiczne zgeometryzowanymi figurami o liniach utworzonych z roślin i zwierząt. Groteski te zaraz po odkryciu były naśladowane w dekoracji malarskiej watykańskich pokoi papieskich pędzla Rafaela, a znacznie później - we wnętrzach niezliczonych osiemnastowiecznych rezydencji arystokratycznych całej Europy. Wystarczy tu przywołać złoty Gabinet Konferencyjny króla Stanisława Augusta pędzla Jana Bogumiła Plerscha w warszawskim Zamku Królewskim.

Dzisiejsze nazwy sal Złotego Domu o sklepieniach: Złotym (5), Żółtym, Czarnym czy Ozdobionym Orłami lub Sówkami, jednoznacznie oddają ich wygląd. Czasami nazwy wywodzą się od jednego głównego motywu dekoracji pomieszczeń. I tak w sali Achillesa (6), sąsiadującej od zachodu z kompleksem centralnego oktogonu (7), pośrodku sklepienia widoczna jest scena mimowolnego ujawnienia się Achillesa na wyspie Skyros, gdzie Tetyda na próżno ukryła syna w dziewczęcych szatach wśród córek króla Lykomedesa przed pójściem na wojnę pod Troję. (Przebrany za kupca Odyseusz zaofiarował swój towar: kobiety wybrały przybory do haftowania i materiały, a Achilles bez wahania sięgnął po umieszczoną wśród tych przedmiotów drogocenną broń - i w ten sposób się zdradził). Z drugiej strony sali oktogonalnej, w jednym z bezpośrednio przyległych pomieszczeń, bohaterami scen mitologicznych są Trojańczycy: Hektor żegnany przez Andromachę, Parys witający Helenę. Miejsce to jednak nazwano salą Laokoona (9), z powodu odnalezionej tutaj na początku XVI w. słynnej marmurowej grupy rzeźbiarskiej, wymownie przedstawiającej dramat trojańskiego kapłana Apollona i jego dwóch synów uwięzionych w śmiertelnym uścisku wężów zesłanych przez obrażonego świętokradztwem boga (Laokoon połączył się z żoną przy poświęconym Apollonowi posągu).

Jak bogate było wyposażenie Złotego Domu w marmurowe rzeźby najprzedniejszej jakości artystycznej, świadczy fakt, że tylko w roku 1547 odkryto ich tam 25, a przecież wiele rozgrabiono już wcześniej; podobnie niemal wszystkie sale pałacu już w Średniowieczu zostały pozbawione wspaniałej wykładziny marmurowej. Tymczasem Neron:

Gdy tego rodzaju dom po ukończeniu poświęcił, tak tylko wstrzemięźliwie go pochwalił, mówiąc, że "nareszcie zaczyna mieszkać jak człowiek". (Swetoniusz, Nero 31)

Cesarz cieszył się swoim wspaniałym pałacem dość krótko, jako że w niecałe cztery lata po pożarze Rzymu już nie żył, a mimo że senat skazał go po śmierci na damnatio memoriae, pamięć po Neronie - wprawdzie jak najgorsza - przetrwała po dziś dzień.

[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8] 
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach