Biblioteka
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Biblioteka > Archeologia, Historia, Kultura antyczna > Z POWROTEM NA ZIEMIĘ  



[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
Z pomocą dźwigni umieszcza się kamienny cios na kołysce i przytwierdza za pomocą lin. Dwóch robotników wskakuje na krawędź kołyski, która wskutek zwiększenia ciężaru nieco się wychyla. Inni robotnicy błyskawicznie podkładają pod bieguny deskę, pierwsza para zeskakuje, druga wskakuje na stronę przeciwną. Szast-prast, znowu deska po przeciwległej stronie i kołyska wraz z ładunkiem już stoi kilka centymetrów wyżej.

Oczywiście, autor doskonale zdaje sobie sprawę, że tą metodą można było podnosić tylko stosunkowo niewielkie bloki (z takich w większości składa się cała górna część piramidy Cheopsa, co mogłem sam zaobserwować, wszedłszy na szczyt). Tak też to właśnie przedstawiał prof. Arnold. Jednak Däniken pozwala sobie na kpinę:

Sam strop komory królewskiej [...] zbudowany jest z [...] belek, z których każda waży ponad 40ton. Huśt, huśt, hurra! (s. 100)

W ten sposób sugeruje, że oto poważny badacz zaproponował coś, co kłóci się z jakimkolwiek rozsądkiem. Takie nieetyczne przykłady sposobu argumentacji są, niestety, typowe dla stylu Dänikena.

W przeciwieństwie do nauk humanistycznych, operujące wzorami i oparte na badaniach laboratoryjnych nauki ścisłe nie są wyśmiewane. Przeciwnie, autor Oczu Sfinksa chętnie odwołuje się do owych badań, a nawet stosuje miejscami język, którego brzmienie - hermetyczne dla niewtajemniczonych odbiorców - ma wzbudzić zaufanie czytelnika do głoszonych treści. Oto przykład:

W mikroskopijnych pustych przestrzeniach struktury krystalicznej ostrza żyletki znajdują się również tak zwane dipoloidalne cząsteczki wody, które są usuwane wskutek rezonansu energii promieniowania. (s. 129)

Z pozoru brzmi to bardzo uczenie, w rzeczywistości zaś nie ma sensu, a na przykład pojęcie "dipoloidalne cząsteczki wody" specjalistów, czyli fizyków i biologów, wręcz rozbawia (podobnie brzmiące słowo: "diploidalny" oznacza: mający podwójną liczbę chromosomów w komórce, co ma nie tyle związek z cząsteczkami wody, ile z "laniem wody" przez autora...).

Powracając do egiptologii w nawiązaniu do nauk ścisłych, należy poinformować, że postulaty wyrażone we wstępie do Wspomnień z przyszłości, a mianowicie że:

* badania starożytności winny być prowadzone w nowoczesnych laboratoriach;

* archeolog powinien udawać się do opuszczonych miejsc przeszłości z bardzo czułymi instrumentami pomiarowymi. (s. 8)

są od dawna realizowane; "konserwatywne bractwo" archeologów i egiptologów ma utarty zwyczaj korzystania z każdej nadarzającej się okazji zastosowania nowoczesnych osiągnięć techniki do badania reliktów przeszłości. Dla przykładu można wymienić tomografię komputerową czy metodę rezonansu magnetycznego do badania mumii (ostatnio zastosowane również w Polsce, w 1996 r.), a także zastosowanie detektora mikrograwimetrycznego do badania zamkniętych przestrzeni (m. in. w piramidzie). Wszystkie te nowoczesne metody są pomocne, nie mogą jednak zastąpić tradycyjnych technik archeologicznych ani analizy kontekstu historycznego, w jakim należy zawsze dostrzegać każdy badany przedmiot bądź przekaz źródłowy. Obiekt wyrwany z takiego kontekstu może się czasem wydać niezrozumiały, skąd już tylko krok do fałszywych interpretacji.

Nie pretendując bynajmniej do wyczerpania wszystkich wątków staroegipskich, jakie pojawiają się w obu książkach: "klasycznych" już Wspomnieniach z przyszłości oraz specjalnie poświęconych Egiptowi Oczach Sfinksa, postaram się poniżej przedstawić niektóre problemy cywilizacji starożytnego Egiptu widziane oczami egiptologów w konfrontacji z tym, co oferują propozycje E. von Dänikena.

[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach