Biblioteka
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Biblioteka > Archeologia, Historia, Kultura antyczna > Z POWROTEM NA ZIEMIĘ  



[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
Szkoda, że autor Wspomnień z przyszłości nie znał Faraona B. Prusa, gdyż mógłby tam również znaleźć źródło inspiracji dla swoich tez o wielkiej wiedzy starożytnych Egipcjan, rzekomo przekazanej przez "wyższą cywilizację". Oto ten fragment:

Słowem, każda świątynia ma swoją tajemnicę, której inne nie znają!... - rzekł do siebie Samentu, otworzył jedną kolumnę i wydobył z niej duży garnczek. Garnczek miał pokrywę przylepioną woskiem tudzież otwór, przez który przechodził długi i cienki sznurek, nie wiadomo gdzie kończący się wewnątrz kolumny. Samentu odciął kawałek sznurka, przytknął go do pochodni i spostrzegł, że sznur spala się bardzo prędko, wydając syczenie. Teraz ostrożnie zdjął nożem pokrywę i zobaczył wewnątrz garnka niby piasek i kamyki popielatej barwy. Wydobył parę kamyków i odszedłszy na bok przytknął pochodnię. W jednej chwili buchnął duży płomień i kamyki znikły, zostawiając po sobie gęsty dym i przykry zapach. (B. Prus: Faraon, t. II, rozdz. XXIV)

Oczywiście wiadomo, że powyższy cytat jest całkowicie fikcją literacką: ani Egipcjanie nie znali prochu, ani kolumny ich świątyń nie były "otwierane", co łatwo można sprawdzić, ponieważ zachowały się do dziś tysiące starożytnych kolumn rozmaitych budowli. Wbrew pozorom, arcydzieło Prusa i książki Dänikena łączy jeden wspólny element. Jest nim emocjonalny stosunek czytelników do podawanych wiadomości o starożytnym Egipcie. Pełne tajemnic świątynie, mówiące posągi, ruchome ściany labiryntu i hermetyczna wiedza tajemna kapłanów z Faraona przemawiają do wyobraźni i niełatwo dają się zastąpić prawdziwym obrazem historycznym, opartym na rzetelnych badaniach.

Archeolog, który wygłasza prelekcję o świątyniach egipskich, często spotyka się z zarzutem, że "odziera" owe pomniki przeszłości z romantycznego mitu, pozbawiając je owego woalu tajemniczości, którym były i są otoczone w powszechnym mniemaniu sympatyków starożytności. Tymczasem zarzut jest niesłuszny, gdyż dopiero badaczom XIX i XX wieku poznanie wszystkich detali architektury świątyń egipskich pozwoliło stwierdzić, iż naprawdę kryły one mniej tajemnic, niż głosiły legendy. Tymczasem jednak tradycja "tajemniczości" egipskich zabytków wrosła mocno w podświadomość wielu ludzi. Niektóre spośród tych zabytków były znane i opisywane na długo przed narodzinami naukowej egiptologii, oczywiście w sposób niewłaściwy, ale emocjonalny i dzięki temu atrakcyjny. Chodzi tu głównie o piramidy, monumentalne świątynie oraz mumie. Wszystkie one były obiektem podziwu, przy czym starano się wytłumaczyć pozostający w sprzeczności z nowożytną logiką cel ich powstania. Zanim egiptologia sformułowała racjonalne interpretacje oparte na badaniach naukowych, krążyło już wiele legend, których "wspólnym mianownikiem" był rzekomy brak możliwości wytłumaczenia i przekonanie o niezwykłych cechach i właściwościach owych "kuriozów egipskich". (Warto przypomnieć, że np. sproszkowane mumie egipskie sprzedawano w europejskich aptekach jako poszukiwane lekarstwo). Tu także tkwi przyczyna powstania jednej z gałęzi pseudonauki - piramidologii, o którą raz po raz ociera się także Däniken. Ale ociera się bezpiecznie, gdyż w powszechnej świadomości nawet niekiedy wykształconych osób tkwi owa błędna tradycja sprzed stuleci, pieczołowicie podtrzymywana przez media, a ostatnio też przez ponowny masowy zalew pseudonaukowej literatury, która niekiedy przeraża stopniem niewiedzy i jednoczesnym tupetem autorów. Mity o starożytnym Egipcie mają się dobrze: każdemu, kto chce, wolno przecież w nie wierzyć. Zadaniem egiptologii jest jednak wskazanie alternatywy. Starożytny Egipt wciąż kryje wiele zagadek i niewyjaśnionych problemów, ale nie trzeba mu dodawać sztucznej aury tajemniczości w stylu XV wieku.

[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach