Biblioteka
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Biblioteka > Archeologia, Historia, Kultura antyczna > Z POWROTEM NA ZIEMIĘ  



[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
Jeśli ktoś nadal wierzy w "niewiarygodną wprost znajomość matematyki" Egipcjan, to wiarę tę powinny skutecznie obalić działania na ułamkach. Otóż Egipcjanie znali ułamki, ale nigdy nie wypracowali, na przykład, metody sprowadzania do wspólnego mianownika, która nam się wydaje tak prosta i oczywista. Za wyjątkiem ułamków 2/3 i 3/4 znali oni tylko ułamki o liczniku 1 i męczyli się przy wszelkich na nich działaniach do tego stopnia, że opracowali specjalne "tablice matematyczne", podające gotowe wyniki dzielenia różnych liczb, które dawały wartości ułamkowe. I tak np.:

9/10 = 2/3 + 1/5 + 1/30,

czy też

2/29 = 1/24 + 1/58 + 1/174 + 1/232.

Stopień skomplikowania działań na ułamkach może zilustrować jedno z zadań (Papirus Rhind, problem Nr 30), tak chętnie porównywanych do "równań z jedną niewiadomą" (co znaczy, że to my w celu rozwiązania tego zadania ułożylibyśmy dziś równanie z jedną niewiadomą):

Jeżeli pisarz powie ci: co to za wielkość, której 2/3 i 1/10 uczynią 10, niech usłyszy: trzeba pomnożyć 2/3 i 1/10 tak, aby otrzymać 10, a więc:

'1   2/3   1/10
2   1 1/3   1/5
'4   3 1/3
'8   6 1/10   1/30

Całość: 13. Trzynaście razy 2/3 1/10 czyni 9 i 2/3, 1/10, 1/15, 1/10, 1/30. Pozostanie 1/30. Weź 30 2/3 i 1/10 z 30 jest 23. A zatem 1/30 z 30, czyli 1, będzie 1/23 tego. 13 1/23 jest szukaną liczbą.

Dla sprawdzenia mnożymy 13 1/23 przez 2/3 1/10:

1   13 1/23
'2/3   8 2/3   1/46   1/138
'1/10   1 1/5   1/10   1/230

Razem 10.

Brrr... Bądźmy szczęśliwi, że przynajmniej nam żadni kosmici nie "przekazali" takiej znajomości arytmetyki!

Istotne osiągnięcia mieli Egipcjanie w geometrii. Umieli obliczać pole powierzchni różnych figur i objętość różnych brył, ale i tutaj niepotrzebny jest deus ex machina, by zrozumieć, że wiedza ta miała ścisły i bezpośredni związek z egipskim rolnictwem (podział pól i plonów) oraz działalnością budowlaną. Nie może być zaskoczeniem fakt, że Egipcjanie umieli obliczać objętość ostrosłupa ściętego, skoro z taką bryłą mieli do czynienia przy wznoszeniu piramid. Nie dziwi ich umiejętność obliczania objętości walca, ponieważ taki kształt mają egipskie kolumny. Z tych samych względów trudno się spodziewać, by umiano w Egipcie obliczać objętość stożka czy kuli, skoro nie znała takich form egipska architektura. Cała egipska wiedza matematyczna wyrosła na podłożu praktyki i przypuszczalnie nigdy granic praktyki nie przekroczyła. Przypisywanie Egipcjanom głębokiego znawstwa w tym zakresie jest jeszcze jednym mitem współczesności, który Däniken stara się zinterpretować dosłownie. W Oczach Sfinksa też spotykamy określenia: "matematyczny supergwiazdor", "wiedza pochodząca z niewidzialnej szkoły" i śmiałe porównania z Pitagorasem i Euklidesem (s. 87). Współczesny mit trwa. Podobnie ma się rzecz z egipską astronomią.

[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach