Biblioteka
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:   Wirtualny Wszechświat > Biblioteka > Archeologia, Historia, Kultura antyczna > Z POWROTEM NA ZIEMIĘ  



[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
Dla pseudoracjonalisty Dänikena całe bogate wyposażenie egipskich grobowców nie ma sensu, skoro "[...] kapłani doskonale wiedzieli, że zmarły ani nie zabrał w zaświaty swoich skarbów i ulubionych przedmiotów, ani też nie opędzlował po drodze przygotowanych darów" (Oczy..., s. 22). Te materialne przedmioty użytkowe stanowiły jednak tylko część wyposażenia na tamten świat, niekiedy zaś w ogóle ich nie było, wszystko sprowadzało się natomiast do tekstów, przedstawień i przedmiotów o znaczeniu magicznym.

Wiara egipska zapewniała, że za pomocą magii wszystko, co napisane, namalowane, wyrzeźbione lub wymodelowane, może "stać się ciałem". Egipskie grobowce pokryte są wspaniałymi malowidłami, ukazującymi sceny z życia ziemskiego, które miały ożyć na nowo dla zmarłego za pomocą magii. Zabierano ze sobą do grobu nie tylko prawdziwe przedmioty użytku codziennego, o których wspomina Däniken, ale też rozmaite modele, przedstawiające np. łodzie z rybakami, pracownie rzemieślnicze, a nawet oddziały wojska; wszystko to miało odzyskać prawdziwą, żywą postać w wyniku magicznych zaklęć. Gliniane czy fajansowe figurki "robotników" miały wykonywać za zmarłego wszelkie prace na "tamtym świecie". Gliniane figurki nagich kobiet miały służyć zmarłemu za nałożnice; łamano im rytualnie nogi, by "nie uciekły" z zagrobowego haremu... Nawet największy racjonalista nie może tu znaleźć jakichkolwiek innych przyczyn niż religijne.

Zanim zaczęto w III tysiącleciu p.n.e. mumifikować zwłoki, minęło oczywiście wiele lat wstępnych doświadczeń, poprzedzonych obserwacjami naturalnego procesu wysychania zwłok w dogodnych warunkach egipskiego klimatu. To samo zjawisko dotyczyło świata przyrody egipskiej. W pewnym momencie Däniken zadaje rozsądne pytanie: "Bądźmy własnym advocatus diaboli: czy Egipcjanie mieli możliwości podpatrzenia mumifikacji w przyrodzie?" (Wspomnienia..., s. 85). Ale zamiast odpowiedzi pozytywnej, następuje stwierdzenie, które zadziwia: "Gdyby tak było, musiałby wtedy istnieć kult motyla czy też chrabąszcza lub przynajmniej ślad takiego kultu. Nic jednak nie wskazuje na to!"

Trudno uwierzyć, że Däniken, który wypowiada się tak zdecydowanie o religii egipskiej, nic nie słyszał o tak popularnym i powszechnie znanym skarabeuszu i jego kulcie; skarabeusz symbolizował wszak wschodzące Słońce, a także pośmiertne zmartwychwstanie, ponieważ wynurzał się spod ziemi, do której uprzednio wchodził. Właściwie wszystko, co wychodziło spod ziemi bądź wynurzało się z wody, stawało się symbolem zmartwychwstania: lotos, jeż, hipopotam...

"Cóż jednak - pyta Däniken - mają wspólnego mumie z naszą hipotezą o kosmonautach w zamierzchłej starożytności?" (Wspomnienia..., s. 83).

No właśnie...

[1]  [2]  [3]  [4]  [5]  [6]  [7]  [8]  [9]  [10] 
[11]  [12]  [13]  [14]  [15]  [16]  [17]  [18]  [19]  [20] 
[21]  [22]  [23]  [24]  [25]  [26]  [27]  [28]  [29]  [30] 
[31]  [32]  [33]  [34]  [35]  [36]  [37] 
[  góra strony  ]

Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach