Biologia
Świat wirusów i . . .
Inżynieria genetyczna
Słowniczek
  Źródło
Wybrane fragmenty pochodzą z książki
Język genów autorstwa Paul'a Berg'a i Maxine Singer

Wstęp

Metody poznawania genów

J
ak to często bywa w badaniach naukowych, wiele pozornie nie związanych ze sobą odkryć złożyło się na rozwój nowoczesnych technik genetycznych, znanych pod nazwą metod rekombinacji DNA. Jednym z najważniejszych było odnalezienie w komórkach bakteryjnych plazmidów, małych cząsteczek DNA, które nie są częścią chromosomów komórkowych. Następnym – poznanie nukleaz restrykcyjnych – enzymów, które rozcinają cząsteczki DNA w obrębie określonej sekwencji nukleotydowej, co pozwala na precyzyjne manipulowanie cząsteczkami DNA. Szczególnie ważne były eksperymenty z dziedziny genetyki bakteryjnej, a zwłaszcza odkrycie, że wprowadzone do komórki bakteryjnej geny mogą ulegać ekspresji. Wprowadzony DNA może pochodzić z wirusów bakteryjnych (fagów), z innych komórek bakteryjnych lub plazmidów.
       Następne eseje opisują teoretyczne i praktyczne podstawy metod rekombinacji DNA. Genetyka klasyczna i biochemia zajmują w nim ważne miejsce, prezentowane są również nowe informacje.