Fizyka

Źródło
Leon Lederman,
Dick Teresi

BOSKA CZĄSTKA
Jeśli Wszechświat jest odpowiedzią, jak brzmi pytanie?

Przełożyła Elżbieta
Kołodziej-Józefowicz

Ci, którzy nie dosypiali

W
następnych częściach zajmę się historią i  przyszłością materii, widzianymi oczyma odkrywców, podkreślając przy tym – nie ponad miarę, mam nadzieję – rolę eksperymentatorów. Wyobrazimy sobie Galileusza wspinającego się na szczyt krzywej wieży w  Pizie i  spuszczającego na drewnianą platformę dwa różne ciężarki, aby sprawdzić, czy słychać jedno, czy dwa uderzenia. Pomyślimy o  Fermim, który wraz ze swymi współpracownikami doprowadził do pierwszej samopodtrzymującej się jądrowej reakcji łańcuchowej pod płytą boiska stadionu uniwersyteckiego w  Chicago.
       Kiedy mówię o  bólu i  trudnościach, w  które obfituje życie naukowca, mam na myśli coś więcej niż tylko niepokoje egzystencjalne. Kościół potępił prace Galileusza. Madame Curie-Skłodowska życiem przypłaciła swe odkrycia – stała się ofiarą leukemii wywołanej przez promieniowanie. Zbyt wielu z  nas cierpi na kataraktę, a  żaden nie wysypia się należycie. Większość z  tego, co wiemy o  Wszechświecie, wiemy dzięki facetom (i  damom), którzy nie dosypiali.
       Osiągnięcia teoretyków, oczywiście, także są częścią historii poszukiwań a-tomu. Pomagają nam przetrwać to, co Steven Weinberg nazwał „ciemnymi okresami, które rozdzielają eksperymentalne przełomy” i  doprowadzają „niemal niepostrzeżenie do zmiany dotychczasowych przekonań”. Słynna książka Weinberga, Pierwsze trzy minuty, to jeden z  lepszych, choć obecnie już nieco przestarzały popularnonaukowy opis narodzin Wszechświata w Wielkim Wybuchu. (Zawsze uważałem, że dzieło to sprzedawało się tak znakomicie, gdyż ludzie brali je za poradnik życia seksualnego). W  mojej książce będę kładł nacisk na kluczowe pomiary dotyczące atomu, ale nie sposób mówić o  danych nie zahaczając o  teorię. Jakie znaczenie mają te wszystkie pomiary?