Kultura Antyczna
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Kultura antyczna > Słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu  > Hasła na literę E  
Erechtejon

Jest to konstrukcja wystawiona na Akropolu ateńskim. Wybudowano ją w latach 421-406 p.n.e. przy północnym stoku wzgórza, w porządku jońskim. Składała się z zespołu kilku świątyń i była usytuowana niemal równolegle do Partenonu. Znajdowały się tam dwie celle: Ateny i Posejdona oraz miejsca kultu: Zeusa Hypastosa, Erechteusa, Hefajstosa oraz herosa Butesa, skała ze śladem po trójzębie Posejdona, a także miejsce dawnej wyroczni Ateny. Świątynia miała zróżnicowane fasady, rozmieszczone na kilku poziomach, a wejścia znajdowały się z trzech stron. Fasada wschodnia ukształtowana była jako heksastylos; pronaos prowadził do celli zajmującej ponad 1/3 długości całego budynku. Od strony północnej znajdowały się schody, od których na dole prowadziła droga wzdłuż muru północnego świątyni. U jego końca znajdował się portyk poprzedzający wejście do głównej celli poświęconej Atenie. Ta część znajdowała się na niższym poziomie niż cella wschodnia. Stąd schody wiodły w górę, w kierunku wejścia od strony południowej, które znajdowało się naprzeciwko Partenonu. Wejście to było ukształtowane jako ganek z sześcioma kariatydami. Od strony fasady zachodniej znajdował się dziedziniec (Pandrosejon) ze świętą oliwką Ateny oraz grobowiec Kekropsa. Sama fasada zachodnia została zrekonstruowana według stanu po odbudowie w I w. p.n.e. Na wysokim cokole stały cztery jońskie kolumny. Między nimi znajdują się trzy okna. Erechtejon był zupełnie unikalną budowlą nie tylko pod względem bryły, ale i zdobień, o czym świadczy fryz ukończony w 408/7 r. p.n.e., który wykonano zupełnie nową techniką. Na płyty z niebiesko-szarego marmuru eleuzyńskiego przytwierdzono figury wycięte z białego marmuru pentelickiego. Fragmenty rzeźb z tego fryzu wykazują pewne nowości w pozach postaci przedstawionych w 3/4. W kapitelach pomalowanych na czerwono i niebiesko dodano jeszcze kolorystyczne złocenia i inkrustacje z masy szklanej w ślimacznicach oraz girlandy z brązu umieszczone na fasadzie.

Erechtejon

Przepisy i widoki fasad Erechtejonu, rekonstrukcja G. P Stevensa.
  Jesteś tutaj
Słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu
Autor:
Alfred Twardecki


Hasło:
Erechtejon
  Litery
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S T U V W Z
Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach