Kultura Antyczna
  Wiw.pl   Na bieżąco:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywistości   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i więksi   Przydatne:  Słowniki   Co i gdzie studiować   Wszechświat w obrazkach    
  Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Kultura antyczna > Słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu  > Hasła na literę D  
Domicjusza Ahenobarba ołtarz

Zwyczajowa nazwa czterech fragmentów reliefu, który pierwotnie znajdował się w świątyni usytuowanej na Polu Marsowym. Świątynia ta powstała najprawdopodobniej w końcu II w. p.n.e. i była poświęcona Marsowi bądź Neptunowi. Zachowane fragmenty reliefu zdobiły bazę (5,65 x 1,75 m.) grupy rzeźbiarskiej przedstawiającej Neptuna, Amfitrytę, Achillesa i Nereidy, której autorstwo przypisywano rzeźbiarzowi Skopasowi, noszącemu takie samo imię, jak znany rzeźbiarz grecki, żyjącemu jednak w końcu II w. p.n.e. Na trzech częściach reliefu przedstawiona jest procesja (thiasos) bóstw morskich, którym przewodzi Neptun i jadący na rydwanie Amfitryta. Na części czwartej widać najprawdopodobniej przegląd (lustrum) dokonywany przez cenzora. W częściach poświęconych thiasosowi dają się zauważyć wyraźne wpływy sztuki neoattyckiej (neoattycyzm), zaś w części "cenzorskiej" do głosu dochodzi raczej rzymski nurt rzeźby "narracyjnej" związany z typem dekoracji teatralnych bardziej symbolicznych, a mniej realistycznych. Część centralną lustrum zajmuje ołtarz wraz ze stojącym przy nim bogiem Marsem (po lewej stronie) oraz cenzorem (po stronie prawej ołtarza). Dalej w kierunku prawego końca reliefu widać byka, barana i wieprza prowadzonych na ofiarę (suovetaurilia), do której przygotowuje się cenzor. Na drugim planie, za baranem widoczny jest mężczyzna z nakrytą głową (velatio), za którym postępują żołnierze w pełnym uzbrojeniu (jeden z nich prowadzi konia). Reprezentują oni zapewne poszczególne klasy ludu rzymskiego. Po stronie lewej, za Marsem, widać dwóch muzyków, dalej zaś, w kierunku lewego brzegu reliefu, ponownie dwóch żołnierzy w pełnym uzbrojeniu. Za nimi główne miejsce zajmuje iurator zapisujący na tabliczkach cenzorskich (tabulae censoriae) deklarację składaną właśnie przez obywatela, obok siedzi jeszcze jeden skryba zwracający się do żołnierza. Na reliefie przedstawiono zatem wszystkie etapy cenzury: dedicatio, descriptio in censum i sacrificium, co oczywiście przydaje dodatkowej wartości poznawczej temu wspaniałemu zabytkowi rzeźbiarskiemu z okresu Republiki.
  Jesteś tutaj
Słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu
Autor:
Alfred Twardecki


Hasło:
Domicjusza Ahenobarba ołtarz
  Litery
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S T U V W Z
Wiw.pl  |  Na bieżąco  |  Informacje  |  Co nowego  |  Matematyka i przyroda  |  Astronomia  |  Biologia  |  Fizyka  |  Matematyka  |  Modelowanie rzeczywistości  |  Humanistyka  |  Filozofia  |  Historia  |  Kultura antyczna  |  Literatura  |  Sztuka  |  Czytaj  |  Biblioteka  |  Delta  |  Wielcy i więksi  |  Przydatne  |  Słowniki  |  Co i gdzie studiować  |  Wszechświat w obrazkach