Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 21-06-2000
Nr 1 wśród łowców komet
20-06-2000

Nr 1 wśród łowców komet

Niekwestionowany champion wśród łowców komet odkrył swą setną gwiazdę z warkoczem. Najwyżej sklasyfikowani ziemscy tropiciele komet mają na swym koncie zazwyczaj kilkanaście dostrzeżeń nieznanych wcześniej obiektów tego rodzaju. (Słynny Charles Messier odkrył ich 14). Bije ich wszystkich na głowę obiegające Ziemię satelitarne obserwatorium słoneczne SOHO. Niedawno udało mu się zarejestrować setną kometę!

To prawda, że SOHO ma pewną przewagę nad ziemskimi poszukiwaczami gwiazd z warkoczem. Prowadząc obserwacje zewnętrznych warstw atmosfery Słońca, instrument LASCO, który znajduje się na pokładzie satelity, nie tylko krąży ponad atmosferą, lecz także zakrywa kolistą przesłoną jasną tarczę słoneczną. Dzięki temu delikatna mgiełka kometarnej komy i warkocza lepiej wyróżnia się z tła nieba.

Dwie komety (widoczne w prawej dolnej ćwiartce obrazu) sfotografowane z pokładu SOHO przez instrument LASCO w czerwcu 1998 r. W środku zdjęcia znajduje się przesłonięte Słońce. Fot. ESA.

Co ciekawe, w okrągłym odkryciu ma swój udział Internet. Albowiem setna kometa została zauważona przez Kazimierasa Cernisa, litewskiego astronoma z Instytutu Fizyki i Astronomii Teoretycznej w Wilnie, podczas uważnego przeglądania zdjęć wykonanych przez LASCO, umieszczonych w Internecie. Nie był to zresztą pierwszy przypadek tego rodzaju. Już wcześniej wizyta na stronie http://sci.esa.int/ soho/) zaowocowała odkryciami komet, dokonanymi zarówno przez zawodowych astronomów, jak i przez miłośników astronomii. Może więc warto spróbować?