Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 28-06-2000
Mokra Czerwona Planeta 2
26-06-2000

Mokra Czerwona Planeta 2

Do życia potrzebna jest woda. Dlatego tropienie śladów życia w kosmosie rozpoczyna się od poszukiwania wody. Już 28 lat temu sonda Mariner 9 odkryła na Marsie kanały i doliny, które musiały wyrzeźbić przelewające się po powierzchni planety ogromne masy wodne. Istnienia samej wody jednak do tej pory nie stwierdzono. Naukowcy spekulowali, co się mogło z nią stać. Być może odpowiedź na to pytanie przyniosły ostatnie badania, przeprowadzone przez krążący wokół Czerwonej Planety amerykański próbnik Mars Global Surveyor. Wykonane przez niego zdjęcia pokazują najdrobniejsze szczegóły, jakie do tej pory zaobserwowano. Są to kanały odpływowe znajdujące się na zboczach kraterów lub dolin. W ich dolnych częściach widać rumowiska ze skalnego materiału, który został przemieszczony z górnej części zboczy. Te kanały wydają się bardzo młodymi strukturami geologicznymi. Mogą mieć kilka milionów lat, ale niektóre z nich mogły powstać już w naszych czasach.

Ze względu na niskie ciśnienie atmosfery marsjańskiej (około 100 razy mniejsze od ciśnienia powietrza na poziomie morza na Ziemi), ciekła woda musi natychmiast wyparować. Jak wobec tego mogły powstać zaobserwowane kanały odpływowe? Michael Malin, kierujący badaniami wykorzystującymi specjalną kamerę na pokładzie sondy Mars Global Surveyor, proponuje następujący proces. Gdy woda umieszczona pod ziemią przebija się ku powierzchni i paruje, chłodzi otaczający ją teren. Dlatego woda, która znajduje się tuż poniżej, zamarza. Pod powstałą lodową barierą zaczyna wzrastać ciśnienie. W pewnym momencie staje się tak duże, że przełamuje barierę i powoduje wypływ wody w dół zbocza.

Odkrycie wody na Marsie miałoby kapitalne znaczenie. Mogłaby zostać wykorzystana przez przyszłych astronautów do picia, a zawarty w niej tlen - do oddychania. Jest też możliwe, że w podziemnych zasobach wodnych na Marsie rozwinęły się prymitywne formy życia, zbliżone do ziemskich bakterii. Dlatego NASA ma w 2001 r. wysłać kolejną sondę kosmiczną, która będzie krążyć wokół Marsa i kontynuować badania rozpoczęte przez statek Mars Global Surveyor. A kolejna misja przewidziana jest na rok 2003.

Niektóre z kanałów odpływowych, zaobserwowanych przez sondę Mars Global Surveyor. Fot. NASA/JPL.