Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 21-09-2000
Lodowy centaur?
21-09-2000

Lodowy centaur?

Kosmiczny Teleskop Hubble'a odkrył na odległej planetoidzie pierwotny lód. Być może jest to najstarszy nieprzetworzony lód w Układzie Słonecznym, jaki kiedykolwiek udało się zarejestrować za pomocą instrumentów astronomicznych.

Odkrycie zostało dokonane podczas obserwacji obiektu 8405 Asbolus - 80-kilometrowego ciała krążącego wokół Słońca między SaturnemUranem. 8405 Asbolus zalicza się do grupy tzw. centaurów - ponad 20 planetoid lub obiektów z pasa Kuipera, które zawitały w okolice planet olbrzymów na skutek zaburzeń grawitacyjnych. Astronomowie oceniają, że orbity centaurów są na tyle niestabilne, iż pojawiają się one i znikają na obrzeżach Układu Słonecznego w czasie znacznie krótszym niż jego wiek (wyznaczony na ok. 4,6 miliarda lat). Dlatego też ich materia nie uległa przetworzeniu na skutek oddziaływania nań światła słonecznego.

Tak może wyglądać krater zawierający odsłonięty lód na powierzchni obiektu 8405 Asbolus. Rys. G. Bacon/STScI/AVL.

Obecność lodu na powierzchni obiektu 8405 Asbolus została stwierdzona podczas obserwacji 10 wybranych centaurów, prowadzonych w podczerwieni przez instrument NICMOS (kamera bliskiej podczerwieni i spektrograf wieloobiektowy), zainstalowany na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. W pewnym bowiem momencie NICMOS uzyskał zaskakująco inne od standardowego, bogate widmo fragmentu powierzchni centaura. Po chwili kompletnego zaskoczenia zespół astronomów pod kierunkiem Donalda W. McCarthy'ego z Uniwersytetu Arizony w Tucson (USA) zinterpretował je jako wynik obecność lodu. Przypuszcza się, że nie później niż 10 milionów lat temu w powierzchnię Asbolusa uderzył jakiś meteoroid, wybijając w nim krater i odsłaniając pierwotny lód, który pozostał po okresie formowania się Układu Słonecznego.