Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 28-09-2000
Kwadratowe kratery
28-09-2000

Kwadratowe kratery

Sonda NEAR-Shoemaker odkryła na Erosie kratery w kształcie... kwadratu. Czyżby kolejny - po słynnej twarzy na Marsie - znak pozostawiony ludzkości przez Obcych? Astronomowie i w tym przypadku są odmiennego zdania.

Dwa duże kwadratowe kratery na powierzchni planetoidy 433 Eros, sfotografowane 26 kwietnia 2000 r. przez sondę NEAR-Shoemaker. Sonda znajdowała się wówczas na wysokości 50 km nad powierzchnią Erosa. Fot. JHUAPL/NASA.

Kratery tego rodzaju nie są dla uczonych zaskoczeniem. Przeciwnie, nie dość, że znane na Ziemi (przykładem jest słynny Krater Meteorowy w Arizonie, powstały w wyniku spadku na naszą planetę meteorytu żelaznego kilkadziesiąt tysięcy lat temu), to jeszcze dostarczają dodatkowych, ważnych informacji o budowie ciała, na którym się pojawiają. świadczą one mianowicie o istnieniu pewnej struktury - systemu pęknięć i uskoków - na powierzchni ciała; struktury, która powstała przed spadkiem meteorytu odpowiedzialnego za wybicie krateru.

Odkrycie kwadratowych kraterów na powierzchni planetoidy Eros może świadczyć o tym, że powstała ona w wyniku potężnej kolizji. Otwarte pozostaje pytanie, czy struktura powierzchni ukształtowała się po tym, jak Eros uzyskał swój obecny kształt (ziemniaka o rozmiarach 33x13 km), czy jest częścią struktury większego, macierzystego ciała, od którego planetoida została odłupana. Wszystkie te pytania wiążą się ściśle z próbami rekonstrukcji najwcześniejszych momentów w dziejach Układu Słonecznego.