Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 12-10-2000
Pełno Jowiszów wokół
12-10-2000

Pełno Jowiszów wokół
Astronomowie odkryli w mgławicy w Orionie kilkanaście planetopodobnych obiektów, przemierzających swobodnie przestrzeń kosmiczną. Dokonał tego zespół kierowany przez Marię R. Zapatero Osorio z Instytutu Astrofizycznego na Wyspach Kanaryjskich, wykorzystując 2,5-metrowy teleskop Izaaka Newtona na Wyspach Kanaryjskich do obserwacji w bliskiej podczerwieni, 3,5-metrowy teleskop w Obserwatorium Calar Alto (Hiszpania) do badań w podczerwieni
oraz 10-metrowy teleskop Kecka na szczycie Mauna Kea na Hawajach do uzyskania widma promieniowania emitowanego przez obiekty.

Zespół doniósł o odkryciu 18 planetopodobnych obiektów 6 października 2000 r. w numerze czasopisma "Science". Na razie badania spektroskopowe potwierdziły, że 3 z nich to rzeczywiście kule gazowe, które nie zostały gwiazdami: ich masy ocenia się na 5-15 razy większe od masy Jowisza, temperatura powierzchni sięga 1500 stopni Celsjusza, a ich wiek szacuje się na zaledwie 5 milionów lat (Układ Słoneczny liczy sobie 4,6 miliarda lat).

S Ori 52, S Ori 56 i S Ori 60
Trzy zidentyfikowane planetopodobne obiekty (S Ori 52, S Ori 56 i S Ori 60) w pobliżu gwiazdy sigma Orionis (σ Ori), która na zdjęciu znajduje się u dołu z prawej. Rozmiary kwadracików, które ukazują obiekty "w zbliżeniu", wynoszą 45 x 45 sekund kątowych. Warto zwrócić uwagę na słynny Koński Łeb - ciemną mgławicę, widoczną na zdjęciu w poziomie, ponad S Ori 60, otoczoną jasnym, mglistym obłokiem, oznaczonym w katalogu IC434. Wg "Science".
Zaobserwowane obiekty znajdują się w pobliżu gwiazdy sigma Orionis (σ Ori). Jest to układ kilku gwiazd (układ wielokrotny) w konstelacji Oriona; postrzegamy go jako gwiazdę o jasności 3,8 wielkości gwiazdowej, leżącą tuż pod pierwszą gwiazdą (licząc od lewej) z trzech, które tworzą słynny Pas Oriona. σ Ori można obecnie dość łatwo oglądać, gdyż Orion pojawia się teraz około północny nad wschodnim horyzontem i pozostaje na niebie przez resztę nocy.