Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 19-10-2000
Nowe oko kosmicznej straży
19-10-2000

Nowe oko kosmicznej straży
Możemy poczuć się nieco bezpieczniej - pracę rozpoczyna spory teleskop, mający za zadanie wypatrywanie obiektów kosmicznych, które mogą zagrozić Ziemi. Instrumentem tym jest reflektor (teleskop zwierciadlany) o średnicy 1,8 metra, ustawiony w obserwatorium na szczycie Kitt Peak w Arizonie (USA).

Teleskop przeznaczony do poszukiwania obiektów bliskich Ziemi.
Teleskop o średnicy 1,8 m, przeznaczony do poszukiwania obiektów bliskich Ziemi.
Fot. University of Arizona.
Odkąd w 1984 r. astronomowie z Uniwersytetu Arizony zaczęli wykorzystywać teleskop o średnicy 0,9 metra, stojący w obserwatorium Kitt Peak w Arizonie, do poszukiwań planetoid i komet, które przelatują niepokojąco blisko Ziemi, odkryto blisko 200 takich planetoid i niemal 20 komet. Ów program, zwany Spacewatch (Kosmiczna straż lub Kosmiczne czuwanie), stał się na tyle ważną częścią astronomii Układu Słonecznego (jak również swego rodzaju "konkretną usługą" uczonych na rzecz ludzkości), że zdecydowano się wzmocnić go nowym instrumentem. Na jego budowę desygnowano 5 milionów dolarów. Teleskop ten - z racji swych rozmiarów - będzie mógł odkrywać słabsze obiekty (a zatem mniejsze lub odleglejsze), do granicy 23 wielkości gwiazdowych. Instrument zobaczył "pierwsze światło" w maju 2000 r., a pierwszą planetoidę bliską Ziemi, oznaczoną symbolem RD53, zaobserwowano nim w połowie września 2000 r.