Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 30-10-2000
5 km do Erosa
30-10-2000

5 km do Erosa
26 października 2000 r. sonda NEAR-Shoemaker ustanowiła nowy rekord w badaniach kosmosu. Przeleciała nad powierzchnią planetoidy Eros, wokół której krąży, w odległości zaledwie 5,3 kilometra.

Sonda NEAR-Shoemaker

Sonda NEAR-Shoemaker i planetoida - wizja artystyczna. Rys. JPL/NASA.

Uczeni odpowiedzialni za misję sondy niezmiernie się ucieszyli, że manewr zbliżenia NEAR-Shoemaker do powierzchni Erosa się powiódł. Nigdy bowiem dotąd nie udało się uzyskać zdjęć ciała niebieskiego z tak dużą zdolnością rozdzielczą bez lądowania na nim. Najmniejsze rozróżnialne szczegóły na powierzchni planetoidy mają średnicę 70 centymetrów.

powierzchnia Erosa

Zdjęcie powierzchni Erosa, wykonane 26 października 2000 r. przez sondę NEAR-Shoemaker. Obejmuje ono obszar o rozmiarach 800 metrów. Głaz w centralnej części zdjęcia ma wielkość około 25 metrów. Fot. JHUAPL/NASA.
Uczonych studiujących pierwsze uzyskane podczas manewru obrazy zaskoczyła duża różnorodność wielkości i kształtów skał. Dzięki tym zdjęciom z pewnością będą mogli powiedzieć więcej o procesach kształtujących powierzchnię planetoid.

Po zbliżeniu się do Erosa sonda NEAR-Shoemaker włączyła na 3 minuty swe silniki i oddaliła się na okołoerosową orbitę, przebiegającą 200 kilometrów od środka planetoidy.

O odkryciach sondy NEAR-Shoemaker pisaliśmy w nowinkach Kwadratowe kratery i Rozbłysk na Słońcu odkrywa tajemnicę wieku Erosa