Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 09-11-2000
Zderzenie z planetoidą - jeszcze nie tym razem
09-11-2000

Zderzenie z planetoidą
- jeszcze nie tym razem
Kilka dni temu gazety doniosły o odkryciu ciała kosmicznego, które może zderzyć się z naszą planetą. Pospieszyły się Staranniejsze obliczenia, przeprowadzone przez zespół astronomów związanych z NEODyS ( Near Earth Objects - Dynamic Site), pokazują, że 22 września 2030 r. ów obiekt mienie Ziemię w odległości co najmniej 5,2 miliona kilometrów, czyli kilkanaście razy dalej niż krąży wokół niej Księżyc.

Obiekt, oznaczony symbolem 2000 SG344, został odkryty 29 września 2000 r. przez Roberta J. Whiteleya i Davida J. Tholena, prowadzących obserwacje za pomocą Teleskopu Kanadyjsko-Francusko-Hawajskiego o średnicy 3,6 metra, usytuowanego na hawajskiej wyspie Mauna Kea. Na podstawie jasności absolutnej (24,8 wielkości gwiazdowej) oceniono wielkość odkrytego ciała na 30-70 metrów. A pierwsze obliczenia jego orbity potwierdziły, że jest to obiekt krążący po orbicie bliskiej Ziemi i że prawdopodobieństwo jego zderzenia z naszą planetą w 2030 r. wynosi 1:500. Powiało (umiarkowaną) grozą, zwłaszcza że jedyny człowiek, który potrafiłby uchronić nas przed katastrofą - Bruce Willis - już zginął w Armagedonie.

Ziemia

O tym, że Ziemia jest od czasu do czasu "trafiana" z kosmosu, świadczą imponujące kratery, takie jak słynny Krater Meteorowy w Arizonie. Jest on kojarzony ze spadkiem kilkadziesiąt tysięcy lat temu żelaznego obiektu o średnicy około 60 metrów. Fot. JSC/NASA.

Jednakże wspomniane już obliczenia, przeprowadzone 4 listopada 2000 r., oddalają zagrożenie kosmicznej kolizji Ziemi z 2000 SG344 we wrześniu 2030 r. Mimo że jego orbita rzeczywiście jest bliska orbicie naszej planety. Obiekt krąży w średniej odległości od Słońca wynoszącej 0,98 jednostki astronomicznej, po orbicie nachylonej do orbity ziemskiej pod kątem zaledwie 0,11 stopnia i z okresem - a jakże - 353,44 dnia. Co więcej, astronomowie wcale nie są pewni, czy mamy do czynienia z planetoidą bliską Ziemi. Słynny łowca drobnych ciał niebieskich, Brian Marsden z Harwardzko-Smithsoniańskiego Centrum Astrofizyki, uważa na przykład, że jest to tak naprawdę szczątek statku kosmicznego, np. człon rakiety Saturn IV-B, który trafił na orbitę okołosłoneczną podczas realizowania programu Apollo.
O poszukiwaniach planetoid bliskich Ziemi pisaliśmy w nowinkach:
Nowe oko kosmicznej straży
Coraz więcej obserwacji asteroid i komet!