Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 17-11-2000
Kosmiczny film
17-11-2000

Kosmiczny film
Sonda NEAR Shoemaker uraczyła nas pierwszym w historii lotów kosmicznych filmem, pokazującym w zbliżeniu powierzchnię planetoidy. Film został nakręcony 26 października 2000 r., tego samego dnia, w którym sonda zbliżyła się na minimalną odległość do planetoidy 433 Eros (opisaliśmy to wydarzenie w nowince 5 km do Erosa).

Przelot sondy NEAR Shoemaker
Film pokazujący przelot sondy NEAR Shoemaker nad powierzchnią planetoidy Eros 26 października 2000 r. Na dole zdjęcia ukazuje się czas (po lewej) oraz współrzędne - szerokość i długość (po prawej) - punktu powierzchni znajdującego się bezpośrednio pod sondą. Fot. JHUAPL/NASA.

Film powstał podczas przelotu sondy nas powierzchnią planetoidy na wysokości 8-13 kilometrów. Pokrywają ją skały różnych rozmiarów i kształtów. Obłe kształty niektórych kraterów to świadectwo istnienia "dywanu" drobnych okruchów i okruszków, które opadały na powierzchnię Erosa po kosmicznych zderzeniach, których doświadczał w swych dziejach. Najmniejsze rozróżnialne kształty na filmie mają mniej więcej średnicę 1,4 metra, a zatem wielkość porównywalną z sylwetką człowieka.

O odkryciach sondy NEAR-Shoemaker pisaliśmy w nowinkach 5 km do Erosa , Kwadratowe kratery i Rozbłysk na Słońcu odkrywa tajemnicę wieku Erosa.