Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 01-12-2000
Saturn - księżycowy potentat
01-12-2000

Saturn - księżycowy potentat
Liczba naturalnych satelitów planety z pierścieniami wzrosła do 24. To absolutny rekord w Układzie Słonecznym, gdyż drugą pozycję w tym rankingu zajmuje Uran z 21 znanymi księżycami, a trzecią - Jowisz (17 księżyców).

Księżyc Saturna: S/2000 S 2

Zdjęcie z 7 sierpnia 2000 r., wykonane za pomocą 2,2-metrowego teleskopu w La Silla, pokazuje jeden z dwóch odkrytych w tym obserwatorium księżyców Saturna: S/2000 S 1 (wskazuje go strzałka w prawym dolnym rogu). W lewym górnym rogu widać galaktykę spiralną. Fot. ESO.
Księżyc Saturna: S/2000 S 1

Zdjęcie drugiego nowo odkrytego księżyca Saturna (La Silla, teleskop 2,2 metra) - S/2000 S 2. Obraz jest złożeniem trzech ekspozycji i pokazuje ruch księżyca na tle gwiazd. Fot. ESO.
Jeszcze niedawno Saturnowi przypisywało się 18 naturalnych satelitów. W październiku 2000 r. sytuacja się zmieniła, i to znacznie. Ogłoszono wówczas na zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego o odkryciu 4 nowych księżyców szóstej planety Układu Słonecznego. Dokonało tego kilka zespołów uczonych, prowadzących obserwacje w sierpniu i wrześniu 2000 r. za pomocą teleskopów w różnych krajach. Jednym z takich miejsc było Europejskie Obserwatorium Południowe (European Southern Observatory, czyli ESO) w La Silla na chilijskiej pustyni. Dwa nieznane księżyce Saturna zostały zarejestrowane przez kamerę zainstalowaną na teleskopie o średnicy 2,2 metra - dwa okruchy skalne o średnicach 10-50 kilometrów. Saturn ma zatem 22 księżyce - doniosły gazety (również elektroniczne).

Sierpniowo-wrześniowe łowy na księżyce Saturna na tym się jednak nie zakończyły. 20 listopada 2000 r. Brett Gladman z Obserwatorium Nicejskiego we Francji i jego ośmioosobowy zespół donieśli o zidentyfikowaniu kolejnych dwóch naturalnych satelitów planety z pierścieniami: S/2000 S 5 oraz S/2000 S 6. Ich jasność świadczy o tym, że nie mają one rozmiarów większych niż 10 kilometrów. Pierwsze, przybliżone obliczenia orbit 23 i 24 księżyca Saturna wskazują, że obiegają one planetę w odległości, odpowiednio, 11 i 12,7 miliona kilometrów (czyli bliskiej tej, w której krąży Fojbe, do niedawna najbardziej zewnętrzny z księżyców planety). A także, że są przypuszczalnie w jakiś sposób związane z S/2000 S 1.

Saturn ma zatem 24 księżyce. Na razie. Albowiem zespół Gladmana ma ponoć na oku z pół tuzina kolejnych kandydatów do wciągnięcia na listę naturalnych satelitów tej planety. Trzydziestka na karku?