Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 07-12-2000
Duży Kuiper?
07-12-2000

Duży Kuiper?
Astronomowie z Uniwersytetu Arizony odkryli na obrzeżach Układu Słonecznego duży obiekt, porównywalny z największymi znanymi planetoidami. Jest to kolejny mieszkaniec tzw. pasa Kuipera - rezerwuaru skalno-lodowych brył, które są pozostałościami po okresie formowania się planet. Astronomowie uważają, że największym znanym przedstawicielem tych ciał jest dziewiąta planeta Układu Słonecznego - Pluton.

Fot. Spacewatch/University of Arizona
Obiekt 2000 WR106 (strzałka) na zdjęciu wykonanym
90-centymetrowym teleskopem na Kitt Peak.
Fot. Spacewatch/University of Arizona.
Odkrycia dokonali Robert S. McMillan i Jeffrey A. Larsen, prowadzący obserwacje za pomocą teleskopu o średnicy 0,9 metra na Kitt Peak. Obiekt, który został po raz pierwszy dostrzeżony 28 listopada 2000 r. w pobliżu gwiazdy epsilon Bliźniąt ( Gem), otrzymał nazwę 2000 WR106. Co ciekawe, obiekt ten został wyłowiony przez astronomów na obrazach nieba "na oko", gdyż zmieniał swą pozycję na tyle wolno, że "umykał" programowi komputerowemu, mającemu automatycznie wynajdywać takie ciała podczas realizacji programu Spacewatch.
Pierwsze oszacowania odległości, w jakiej 2000 WR106 obiega Słońce, dają 43 jednostki astronomiczne (około 6,4 miliarda kilometrów), czyli poza orbitą Plutona (średni promień orbity: 40 jednostek astronomicznych). Niepewność w ocenie odległości, jak również co do tego, jaka jest zdolność odbijania światła (albedo) przez powierzchnię nowo odkrytego ciała, nie pozwala ustalić w miarę dokładnie jego średnicy. Niemniej powinna ona wynosić od 500 (duże albedo) do 1200 kilometrów (małe albedo). Największa znana planetoida, krążąca w pasie pomiędzy Marsem i Jowiszem, na średnicę 950 kilometrów, natomiast Pluton - 2300 kilometrów.

Dlaczego tak duży obiekt umykał astronomom poszukującym nowych ciał w okolicach ekliptyki? Znajdował się pośród jasnych gwiazd północnej Drogi Mlecznej. Tymczasem jasność 2000 WR106 jest na tyle duża (około 20 wielkości gwiazdowych), że mogą go zaobserwować nawet miłośnicy astronomii wyposażeni w mocne teleskopy i elektroniczne detektory. Efemerydy, opublikowane przez Centrum Małych Planet (Minor Planet Center), można znaleźć pod adresem http://cfa-www.harvard.edu/ mpec/K00/ K00X02.html.

O programie Spacewatch i uczestniczących w nim teleskopach mówi nowinka Nowe oko kosmicznej straży