Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 13-12-2000
Jeszcze więcej księżyców Saturna
13-12-2000

Jeszcze więcej księżyców Saturna
Otworzył się worek z nowymi księżycami planety z pierścieniami. Dopiero co donosiliśmy o potwierdzeniu odkrycia dwóch nieznanych wcześniej naturalnych satelitów Saturna, a już ich liczba wzrosła, i to od razu o cztery. Tym samym możemy twierdzić, że stan księżyców szóstej planety Układu Słonecznego na koniec XX w. wynosi 28.

Saturn i cztery jego księżyce
Saturn i cztery jego księżyce na zdjęciu wykonanym prze sondę Voyager 2. Pewnym zaskoczeniem jest to, że wiele lat po wizycie sondy w systemie Saturna tak dużo księżyców tej planety zostało odkrytych za pomocą teleskopów naziemnych. Fot. NASA/JPL.
Cztery najnowsze księżyce planety z pierścieniami - oznaczone kolejno od S/2000 S 7 do S/2000 S 10 - zostały zaobserwowane 23 września 2000 r. przez Bretta Gladmana z Obserwatorium Nicejskiego i J. J. Kavelaarsa z Uniwersytetu McMaster, z tego samego zespołu, który pod koniec listopada 2000 r. doniósł o odkryciu 23 i 24 naturalnego satelity Saturna (pisaliśmy o tym w nowince Saturn - księżycowy potentat). Obserwacje zostały przeprowadzone za pomocą Teleskopu Kanadyjsko-francusko-hawajskiego (o średnicy 3,6 metra).

Nowe satelity Saturna są niewielkie, ich jasności wynoszą 23-24 wielkości gwiazdowe. Orbity zaobserwowanych księżyców pozostają wciąż niedokładnie wyznaczone i astronomowie muszą przeprowadzić więcej obserwacji, by móc je określić precyzyjniej. Niewykluczone, że przy tej okazji objawią się następne księżyce...