Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 03-01-2001
Trzydziestka na karku
03-01-2001

Trzydziestka na karku
W XXI w. Saturn wszedł z okrągłą liczbą 30 naturalnych satelitów. O odkryciu kolejnych dwóch doniósł właśnie Brett Gladman (z Obserwatorium Nicejskiego) i jego międzynarodowy zespół współpracowników.

Saturn i jego pierścienie
Saturn i jego pierścienie widoczne z powierzchni jednego z jego księżyców - Mimasa. U góry w lewym rogu ilustracji widać sondę Cassini (która obecnie znajduje się koło Jowisza w swej drodze do Saturna). Rys. D. Seal/JPL/NASA.

Dwudziesty dziewiąty księżyc Saturna został zidentyfikowany na podstawie obserwacji Matthew Holmana, jednego z członków zespołu, przeprowadzonej 9 listopada 2000 r. za pomocą 1,2-metrowego teleskopu w Obserwatorium Whipple'a w Arizonie. Nosi on oznaczenie S/2000 S11 i ma prawdopodobnie 35 kilometrów średnicy. Księżyc trzydziesty - S/2000 S 12 - został dostrzeżony na obrazach uzyskanych 23 września 2000 r. za pomocą 3,6-metrowego Kanadyjsko-Francusko-Hawajskiego Teleskopu na Mauna Kea. Księżyc ten jest jeszcze mniejszy, gdyż jego średnica wynosi około 5 kilometrów. Do jego odkrycia przyznają się Brett Gladman i J. J. Kavelaars z Uniwersytetu McMaster. Dwa ostatnie odkrycia sprawiły, że zespół Gladmana ma już na swym koncie 12 nowych księżyców planety z pierścieniami.
O poprzednich odkryciach pisaliśmy w nowinkach:
Saturn - księżycowy potentat
Jeszcze więcej księżyców Saturna