Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 01-02-2001
Największy mur Wszechświata?
01-02-2001

Największy mur Wszechświata?
Astronomowie odkryli prawdopodobnie największą ze znanych struktur kosmicznych - skupisko kwazarów i galaktyk w odległych rejonach Wszechświata. Za tego rodzaju "kosmiczny mur chiński" uznawano dotąd układ galaktyk w konstelacji Panny, rozciągający się na mniej więcej 300 milionów lat świetlnych. Nowo odkryta struktura, zawierająca także kwazary, znajduje się w gwiazdozbiorze Lwa i jest niemal dwukrotnie większa.

Gromada odległych kwazarów i galaktyk w Lwie. Jasne, pomarańczowo-czerwone obiekty to gwiazdy. Składniki kosmicznej struktury są niewielkimi, ledwo widocznymi rozmytymi plamkami. Zdjęcie zostało wykonane za pomocą 4-metrowego teleskopu w obserwatorium Cerro Tololo w Chile. Fot. NSF/NOAO/C. Haines/G. Williger.

Uwagę Gerarda Willigera zwróciła grupa kwazarów, które znajdowały się w stosunkowo niewielkim obszarze nieba i które wszystkie miały przesunięcie ku czerwieni w granicach 1,2-1,4. A ponieważ, jak powszechnie wiadomo, kwazary należą do najdalszych obiektów we Wszechświecie, astronomowie z zespołu Willigera posłużyli się nimi jak latarniami do prześwietlenia kosmicznej przestrzeni - otrzymali widma kwazarów. Na podstawie obecności w widmach linii absorpcyjnych ustalili, że światło kwazarów musiało przejść przez materię galaktyk, których w tamtym obszarze powinno być trzykrotnie więcej, niż należałoby się spodziewać.

Rozmiary nowego fragmentu struktury kosmicznej oceniono na około 600 milionów lat świetlnych. Tworzące ją kwazary i galaktyki znajdują się ponad 6,5 miliarda lat świetlnych od nas, czyli docierające od nich światło zostało wyemitowane wówczas, gdy Wszechświat był trzykrotnie młodszy, a Słońce i Ziemia jeszcze nie istniały. Badając odkryte skupisko, astronomowie z pewnością dowiedzą się wiele nowego o powstawaniu i ewolucji galaktyk.