Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 19-02-2001
Zasłużony Mars Global Surveyor
19-02-2001

Zasłużony Mars Global Surveyor
Z końcem stycznia 2001 r. sonda Mars Global Surveyor wypełniła swe główne zadania, lecz nie oznacza to końca penetrowania Czerwonej Planety za jej pomocą, gdyż NASA właśnie przedłużyła misję do kwietnia 2002 r. Dzięki temu najbardziej zasłużona dla badań Marsa sonda będzie miała szansę jeszcze nie raz zaskoczyć nas niezwykłymi zdjęciami powierzchni czwartej planety Układu Słonecznego.

Mars Global Surveyor

Mars Global Surveyor nad Czerwoną Planetą. Rys. JPL/NASA.

Mars Global Surveyor został wystrzelony w kosmos 7 listopada 1996 r. Sonda dotarła do Marsa 12 września 1997 r., a realizację swego głównego zadania - uzyskanie dokładnych obrazów powierzchni planety, by można było wykonać jej szczegółowe mapy - rozpoczęła w marcu 1999 r. Praca ta trwała pełen marsjański rok, czyli niemal dwa lata ziemskie (Mars okrąża Słońce w ciągu 687 dni). Obecnie panuje powszechne przekonanie, że za sprawą sondy Mars Global Surveyor Mars sprzed 1997 r. i Mars dzisiejszy to dwie różne planety. Ba, w niektórych przypadkach mamy obecnie marsjańskie mapy dokładniejsze od ziemskich.

Mapa powierzchni Marsa wykonana na podstawie pomiarów laserowych sondy Mars Global Surveyor. Kolor czerwony wskazuje tereny wyżynne, niebieski - niziny. Północ jest u góry, a mapa obejmuje obszar od +70o do -70o szerokości areograficznej. Rys. MOLA Science Team/JPL/NASA.

Do najważniejszych osiągnięć tej sondy można zaliczyć:

• dostarczenie zdjęć, dzięki którym dyskusja, czy i kiedy na Marsie występowała woda w postaci ciekłej, mogła rozgorzeć na dobre;

• pierwsze godne zaufania oszacowanie ilości wody zamrożonej w obu czapach polarnych Czerwonej Planety - mniej więcej 1,5 razy więcej niż zgromadzone jest na Grenlandii;

• odkrycie dowodów na to, że bardzo młody Mars niezwykle szybko się oziębiał (zapewne po krótkim okresie posiadania cieplejszej atmosfery, mórz - zwłaszcza na płaskiej, północnej półkuli - jezior i rzek);

• pełniejsze zbadanie dynamiki marsjańskiej atmosfery: śledzenie burz, dziennych oraz sezonowych zmian pogodowych;

• poznanie roli pyłu w kształtowaniu środowiska Czerwonej Planety.

Wszystko to udało się osiągnąć w czasie 8505 okrążeń orbitalnych wokół Marsa (do 31 stycznia 2001 r.), po wykonaniu ponad 58 tysięcy zdjęć, 490 milionów topograficznych pomiarów laserowych i uzyskaniu 97 milionów widm (badania spektroskopowe).

Ciekawe, co przyniesie kolejny rok pracy na okołomarsjańskiej orbicie.

• Jarosław Włodarczyk