Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 02-03-2001
Sylwia nie jest samotna
02-03-2001

Sylwia nie jest samotna
Astronomowie odkryli kolejną planetoidę, która ma własnego naturalnego satelitę. Tym razem jest to 87 Sylvia, której księżyc został zaobserwowany po raz pierwszy 18 lutego 2001 r. za pomocą teleskopu Kecka, stojącego w obserwatorium na Mauna Kea na Hawajach.

Sylvia i jej księżyc (wskazuje go strzałka) na zdjęciu uzyskanym przez Michaela Browna i Jean-Luca Margota z Caltech za pomocą teleskopu Kecka.
Pierwszym znanym naturalnym satelitą planetoidy jest Daktyl (Dactyl), krążący wokół Idy. Sylvia jest w przybliżeniu 3-4 razy większa od Idy, gdyż jej średnica sięga 260 km, i podobnie rzecz się ma z odkrytym właśnie jej księżycem, którego wielkość odkrywcy, Michael Brown i Jean-Luc Margot z California Institute of Technology, oceniają na 7 km. Na podstawie pierwszych obserwacji oszacowali oni również, że księżyc i planetoidę dzieli mniej więcej 1200 km.

Planetoida 87 Sylvia należy do największych znanych asteroid Układu Słonecznego. Została odkryta w 1866 r. przez Normana Pogsona. Krąży wokół Słońca w średniej odległości 3,5 jednostki astronomicznej, czyli w pasie głównym planetoid, miedzy orbitami Marsa i Jowisza. Na wykonanie pełnego obiegu orbitalnego potrzebuje nieco ponad 6,5 roku ziemskiego, a okres obrotu wokół własnej osi ocenia się na 5,2 dnia.