Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 16-03-2001
Wąskie pasmo Cassiniego
16-03-2001

Wąskie pasmo Cassiniego
Pracownicy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) odpowiedzialni za misję sondy Cassini odkryli, że istnieje zagrożenie utraty znacznej części danych, które mają być przesłane przez jej próbnik - Huygens. Na szczęście inżynierowie mają jeszcze ponad 3 lata, by zaradzić tej przykrej niespodziance.

Huygens
Próbnik Huygens ma wylądować na powierzchni Tytana, największego księżyca Saturna, 30 listopada 2004 r. i przekazywać informacje o jego atmosferze i powierzchni przez około 2,5 godziny. Przewiduje się, że po zetknięciu się z powierzchnią Huygens nie przetrwa dłużej niż 30 minut. Rys. ESA.

Sonda Cassini z próbnikiem Huygens na pokładzie wyruszyła z Ziemi ku systemowi Saturna w październiku 1997 r. Wejście sondy na orbitę wokół planety z pierścieniami zaplanowano na 1 lipca 2004 r. Natomiast zrzucenie próbnika na Tytana przewidziano na 30 listopada 2004 r. Huygens ma przez blisko 2,5 godziny przedzierać się przez gęstą atmosferę największego księżyca Saturna (Tytan jest większy od Merkurego), by ostatecznie osiąść na jego powierzchni. Uczeni obiecują sobie bardzo dużo po tej misji, gdyż gęsta atmosfera Tytana zawiera azot i etan, etylen, cyjanowodór i inne związki węgla i azotu, a jego powierzchnię przypuszczalnie pokrywa ocean ciekłego etanu i metanu. Najśmielsi sugerują nawet, że panują tam - mimo niskiej temperatury - warunki do pojawienia się życia w postaci organicznej.

Tymczasem w marcu 2001 r. podczas testów przeprowadzonych przez Europejską Agencję Kosmiczną odkryto, że odbiornik na pokładzie Cassiniego - mający rejestrować dane przesyłane przez próbnik, gdy ten będzie badał Tytana - ma za wąskie pasmo w stosunku do sygnału nadajnika Huygensa. Innymi słowy, spora część sygnału może Cassiniemu umknąć. Pozostaje tylko nadzieja, że uda się ten problem rozwiązać podczas z górą 3 lat, jakie pozostały sondzie na dotarcie do Saturna.