Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 28-03-2001
Astrobiologia powołana
28-03-2001

Astrobiologia powołana
Stało się: w marcu 2001 r. amerykańska agencja kosmiczna NASA otworzyła Instytut Astrobiologii, który będzie się zajmować badaniem narodzin, ewolucji, rozprzestrzeniania się i przyszłości życia we Wszechświecie, z uwzględnieniem, rzecz jasna, Ziemi. Instytut ma w założeniu charakter międzynarodowy. Na razie jego trzon będą stanowić zespoły badawcze z Jet Propulsion Laboratory (NASA), Uniwersytetu Stanu Michigan, Uniwersytetu Rhode Island i Uniwersytetu Waszyngtońskiego w Seattle.

Rys. NASA.
Niewątpliwie inicjatywa ta wiąże się z odkryciem planet krążących wokół innych niż Słońce gwiazd. Obecnie znamy blisko pół setki takich systemów planetarnych. Rozwijane są plany poszukiwań planet bardziej podobnych rozmiarami i masą do Ziemi niż dotąd znalezione. Innymi słowy, w obszarze naszych zainteresowań znalazły się nowe światy, które wymagają wytłumaczenia również ze względu na możliwość istnienia tam jakichś (jakich?) form życia. Będzie to po części obowiązek Instytutu Astrobiologii.

Pierwszy podział ról już się odbył. Zespół z JPL będzie tropił biosfery planet tworzących inne systemy niż Układ Słoneczny. Uczeni z Uniwersytetu Stanu Michigan zajmą się na razie analizowaniem materiału genetycznego bakterii wegetujących w mrozach Arktyki i Antarktydy - z nadzieją wyciągnięcia istotnych wniosków dla możliwości istnienia życia na zimnych globach Marsa i Europy, księżyca Jowisza. Naukowcom z Uniwersytetu Rhode Island przypadło w udziale badanie przejawów ziemskiego życia w ekstremalnych warunkach, na przykład na dnie oceanu. Najszerszy zakres zainteresowań zakreślił sobie zespół Uniwersytetu Waszyngtońskiego (pod kierunkiem geologa Petera Warda, znanego polskim czytelnikom z książki Kres ewolucji. Dinozaury, wielkie wymierania i bioróżnorodność): od studiów nad najwcześniejszymi przejawami życia na Ziemi przez zgłębianie tajemnic jego ewolucji (czasami przerywanej wielkimi katastrofami) po modelowanie życia w innych niż ziemski światach.