Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 22-05-2001
Niech się zbiorą wody
22-05-2001

Niech się zbiorą wody
Niewykluczone, że dzięki intensywnym badaniom komety LINEAR, których wyniki właśnie ujrzały światło dzienne, zyskamy większą pewność co do tego, skąd na Ziemi wzięły się oceany. Rezultaty badań wielu zespołów astronomicznych, wykorzystujących największe i najlepsze teleskopy naziemne i orbitalne, opublikowało "Science" z 18 maja 2001 r.

kometa LINEAR

Proszę uważać: to też jest kometa LINEAR, tyle że inna od tej, której został poświęcony najnowszy numer "Science". Ta kometa ma symbol C/2001 A2 i została zaobserwowana 3 stycznia 2001 r. za pomocą teleskopu Lincoln Near Asteroid Research (LINEAR) w Nowym Meksyku. Ale poza instrumentem-odkrywcą obie komety mają ze sobą coś jeszcze wspólnego: i C/1999 S4, i C/2001 A2 rozpadły się na kawałki. Pierwsza w lipcu 2000 r. (na co najmniej 16 części), druga - właśnie to czyni, co widać na zdjęciu. Jeden jej fragment pozostał już nieco z tyłu (jaśniejsza plamka na lewo u góry); wkrótce powinny pojawić się następne, bo wydłużony kształt jądra (barwa żółta) i ciemne plamy świadczą o postępującym procesie jego rozpadu. Zdjęcie wykonał Bardzo Duży Teleskop (VLT). Fot. VLT/NASA.

Kometa LINEAR miała już okazję znaleźć się w kręgu zainteresowań Wirtualnego Wszechświata (pisaliśmy o niej w nowinkach: Kometa 1999 S4 LINEAR ozdobą letniego nieba, Kometa w kawałkach oraz Rentgenowskie komety). Tym razem numer "Science" podsumowuje badania komety, prowadzone m.in. za pomocą teleskopu Kecka na Mauna Kea (Hawaje), Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) w Chile oraz orbitujących: Kosmicznego Teleskopu Hubble'a (HST) i SOHO.

Jednym z ważnych wyników badań jest przyczynek do dyskusji, skąd pochodzą ziemskie wody. Otóż C/1999 S4 jest pierwszą kometą, dla której udało się ustalić, że wchodząca w jej skład zamrożona woda odpowiada składem wodzie pluszczącej w oceanach na Ziemi. Innymi słowy, argument na to, że znaczącą część ziemskiej wody zawdzięczamy spadkom komet na naszą planetę w pierwszych latach jej istnienia, kiedy formował się Układ Słoneczny, zyskał kolejne wsparcie. Co więcej, obserwacje komety LINEAR pozwoliły ocenić, jak wiele wody mogłaby ona dostarczyć na Ziemię, gdyby się z nią zderzyła. Instrumentom SOHO zawdzięczamy następującą liczbę: kometarne jądro o rozmiarach 0,75 x 1,00 km niesie około 3,6 miliona ton wody.