Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 03-07-2001
MAPowanie Wielkiego Wybuchu
03-07-2001

MAPowanie Wielkiego Wybuchu
Kosmolodzy wyekspediowali w kosmos kolejny wehikuł czasu - właśnie wystrzelony został satelita MAP, który ma za zadanie zbadać echo Wielkiego Wybuchu z jeszcze większą dokładnością niż słynny COBE.

Sonda MAP, czyli Microwave Anisotropy Probe (Sonda [do badania] anizotropii mikrofalowego [promieniowania tła]) przed startem. Fot. NASA.

Sonda MAP  to Microwave Anisotropy Probe, czyli instrumentarium służące do badania anizotropii kosmicznego (mikrofalowego) promieniowania tła. Tego samego promieniowania, które w 1965 r. zostało odkryte przez Arno Penziasa i Roberta Wilsona (Nobel w 1978 r.) i szybko uznane za pozostałość po wczesnych etapach ewolucji Wszechświata. Po raz kolejny kosmiczne promieniowanie tła trafiło na czołówki gazet w 1992 r., kiedy satelita COBE (Cosmic Background Explorer, czyli Kosmiczny badacz [promieniowania] tła) odkrył w nim niewielkie odchylenia (fluktuacje), które wskazywały na pewne procesy, zachodzące tuż (w kosmicznej skali czasu) po Wielkim Wybuchu. Jak duże są te fluktuacje? Otóż kosmiczne promieniowanie tła, biegnąc z oddalonych od siebie obszarów na sferze niebieskiej, raz ma temperaturę aż 2,7251 kelwina, innym zaś razem tylko 2,7249 kelwina.

Tak mogą wyglądać fluktuacje kosmicznego promieniowania tła na sferze niebieskiej po precyzyjnych obserwacjach, przeprowadzonych przez sondę MAP. Różnice w jego temperaturze oddają na tym symulowanym obrazie kolory. W porównaniu z wynikami COBE te rezultaty mają przede wszystkim większą zdolność rozdzielczą (innymi słowy, widać więcej szczegółów). Rys. NASA.

Siłą sondy MAP mają być większa zdolność rozdzielcza i czułość; jego uwadze nie umkną różnice temperatury mikrofalowego promieniowania tła, sięgające milionowych części kelwina. W ten sposób kosmolodzy będą z większą dokładnością mogli badać niejednorodności w materii i promieniowaniu wczesnego Wszechświata - niejednorodności, z których na przykład wyłoniła się obserwowana dzisiaj struktura kosmiczna: mury galaktyk i puste przestrzenie. Na razie wszystko jest na jak najlepszej drodze. 30 czerwca 2001 r. rakieta Delta II pomyślnie wyniosła MAP na orbitę.