Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 19-09-2001
Izotopy tu i tam
19-09-2001

Izotopy tu i tam
Festiwal odkryć dokonanych za sprawą rentgenowskiego satelity Chandra wciąż trwa. Oto kolejna zagadka rozwikłana: obserwacje odległej mgławicy w promieniach X zdradzają, skąd się biorą w Układzie Słonecznym zastanawiająco duże ilości pewnych nie aż tak bardzo długo żyjących izotopów.

Wielka Mgławica w Orionie na zdjęciu wykonanym w świetle widzialnym przez Kosmiczny Teleskop Hubble´a. Jest to najbliżej nas leżące miejsce, w którym z materii międzygwiazdowej rodzą się gwiazdy. Fot. NASA/STScI.

Astronomowie odkrywają w meteorytach, stanowiących pozostałość po pierwotnej materii, z której powstał Układ Słoneczny, izotopy glinu 26, wapnia 41 i berylu 10. Problem jednak w tym, że izotopy te mają dość krótki czas połowicznego rozpadu. A zatem ich dzisiejsza obecność świadczy o tym, że powstały już po narodzinach naszego systemu planetarnego. Tylko jak? Czyżby dawno, dawno temu w pobliżu Układu Słonecznego wybuchła supernowa i jej resztki wzbogaciły naszą lokalną materię międzyplanetarną?

Wielka Mgławica w Orionie oglądana "oczami" Chandry, czyli w promieniowaniu rentgenowskim. Fot. NASA/Pennsylvania State University.

Chandra przekonuje nas, że chociaż obecność tych izotopów w materii międzyplanetarnej należy łączyć z wybuchami, nie muszą to być kataklizmy w rodzaju supernowej. Wystarczy wziąć pod uwagę słoneczne rozbłyski. Otóż ów satelita rentgenowski badał najbliższą nam "gwiezdną wylęgarnię" - Wielką Mgławicę w Orionie, gdzie w obłokach gazu i pyłu rodzą się gwiazdy. I zespół astronomów pod kierunkiem Erica Feigelsona z Uniwesytetu Stanu Pensylwania za pomocą Chandry wykrył w chmurach spowijających młode gwiazdy spore ilości izotopów glinu 26, wapnia 41 i berylu 10. Za ich powstanie niemal na pewno odpowiadają rozbłyski rentgenowskie, do których dochodzi na powierzchni tych gwiazd. Wygląda więc na to, że gwiezdna i międzygwiezdna alchemia nie zna granic. Zwłaszcza prześwietlona promieniami X.