Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 22-10-2001
Nieostra Ceres
22-10-2001

Nieostra Ceres
Astronomowie rozpoznali pewne cechy powierzchni największej z planetoid krążących między Marsem i Jowiszem bez uciekania się do pomocy sondy kosmicznej. Wykorzystali w tym celu Kosmiczny Teleskop Hubble'a (HST), a wyniki tych obserwacji ukażą się w "Astronomical Journal" w styczniu 2002 r.

Dwa obrazy powierzchni Ceres uzyskane przez HST w odstępie 3 godzin. Strzałka wskazuje na ciemną plamę o średnicy około 250 km. Astronomowie podejrzewają, że jest to stała cecha powierzchniowa, i proponują nadać jej nazwę Piazzi. Skala pomiędzy obrazami wskazuje 0,1 sekundy kątowej. Fot. J. W. Parker/STScI/NASA.

Ceres to pierwsza z odkrytych planetoid (o jej odkryciu pisaliśmy w nowince Dwieście lat planetoid) i największa z nich (a przynajmniej z tych krążących w pasie planetoid między orbitami MarsaJowisza. Ciało to krąży w średniej odległości od Słońca wynoszącej 2,8 jednostki astronomicznej. W ostatnich latach podejmowano próby "zobaczenia" jej tarczy za pomocą wielkich teleskopów naziemnych, lecz na otrzymywanych w ten sposób obrazach nie można było rozróżnić żadnych szczegółów. Nieco lepiej powiodło się z użyciem Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Podczas pięciogodzinnej sesji obserwacyjnej udało się wyróżnić m.in. ciemny obszar o średnicy około 250 km, wyraźnie przesuwający się w polu widzenia teleskopu wraz z obrotem planetoidy wokół osi (okres obrotu wynosi 9,1 godziny). Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że jest to stała cecha powierzchni Ceres, choć o jej naturze niewiele, a właściwie nic się nie da powiedzieć. Na cześć odkrywcy Ceres zaproponowano, by nadać tej cesze nazwę Piazzi. Z obserwacji HST uzyskano także wartość średniej średnicy planetoidy: 950 km.