Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 29-10-2001
Świeża dostawa brązowych karłów
29-10-2001

Świeża dostawa brązowych karłów
Astronomowie prowadzący obserwacje w podczerwieni odkryli za jednym zamachem 30 niedorobionych gwiazd - ich masa jest za mała, by mogły zacząć świecić, przemieniając w swym wnętrzu wodór w hel. Odkrycie umożliwiło satelitarne obserwatorium ISO (Infrared Space Observatory), umieszczone na orbicie okołoziemskiej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Zbadano za jego pomocą słynny obłok materii międzygwiazdowej ro Ophiuchi (czyli w pobliżu gwiazdy oznaczonej grecką literą ro w konstelacji Wężownika), w którym zidentyfikowano dotąd ponad sto nowo narodzonych gwiazd.

Obłok ro Ophiuchi (w Wężowniku) na zdjęciu uzyskanym za pomocą ISO. Trzy najbardziej masywne, młode gwiazdy łatwo jest zidentyfikować: pierwsza znajduje się w centrum jaśniejszego obłoku tuż przy prawej krawędzi zdjęcia, druga - w drugim jaśniejszym obłoku poniżej pierwszego i nieco na lewo od niego, trzecia - w środku obłoku, który przypomina kometę i leży trochę na prawo i do góry względem centrum zdjęcia. Fot. ESA/ISO/A. Abergel i in.

Obłok ro Ophiuchi znajduje się około 540 lat świetlnych od nas i od lat jest badany przez astronomów ze względu na obecność rodzących się tam i juz narodzonych gwiazd. Czasami jednak zapadająca się chmura materii przekształca się w obiekt o zbyt małej masie, by w jego centrum zapanowała temperatura wystarczająco wysoka do zainicjowania reakcji termojądrowych - podstawowego źródła energii gwiazd. Takie ciała astronomowie nazywają brązowymi karłami. Graniczna masa, poniżej której znajduje się ich królestwo, wynosi około 8% masy Słońca albo 80 mas Jowisza.

Badania brązowych karłów mogą powiedzieć wiele ciekawych rzeczy o procesie powstawania gwiazd, ale nie łatwo jest dostrzec te obiekty, gdyż świecą bardzo słabo - stygną, emitując nieco promieniowania na koszt swej energii grawitacyjnej, która zamieniła się w ciepło podczas fazy kurczenia się takiego obiektu. Dlatego tak ucieszyło astronomów stwierdzenie obecności brązowych karłów w obłoku ro Ophichi. Nie dość, że znajdują się blisko, to jeszcze wiadomo, iż są w młodym wieku - mają zaledwie jakiś milion lat.

O wcześniejszych odkryciach dokonanych za pomocą ISO pisaliśmy w:

Neptunowe ingrediencje
Ile lat tworzył się Jowisz?