Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 02-11-2001
Między nami bliźniakami
02-11-2001

Między nami bliźniakami
Ośmiometrowy olbrzym z Mauna Kea - Gemini North - naocznie przekonał astronomów, że planetoida Patroklos (ang. Patroclus) to tak naprawdę dwa bliźniacze obiekty, tworzące układ podwójny. W ten sposób liczba znanych podwójnych asteroid wzrosła do 18.

Planetoida 617 Patroklos okazała się podwójna, jak to doskonale widać na zdjęciu wykonanym 22 września 2001 r. za pomocą Gemini North. Fot. SRI/Cardiff University/University of Arizona.
Odkrycia dokonał zespół kierowany przez Williama J. Merline'a z Southwest Research Institute. Dotąd uważano, że Patroklos jest jednym kawałkiem skały o średnicy około 140 kilometrów. Potężna optyka Gemini North (o inicjacji tego instrumentu pisaliśmy w nowince Bliźniak Północny obserwuje) ujawniła jednak, że są to dwa niemal bliźniacze obiekty - o średnicach 105 i 95 kilometrów - tworzące układ podwójny. Taki system musiał prawdopodobnie powstać tuż po narodzinach Układu Słonecznego, gdyż z badań wynika, że jeśli dochodzi do kolizji planetoid, prawdopodobieństwo powstania ciała podwójnego jest bardzo małe. Tak więc Patroklosa tworzą przypuszczalnie resztki, jakie pozostały z formowania się Jowisza.

Albowiem planetoida ta należy do grupy Trojańczyków. Jest to liczna rzesza drobnych ciał, które krążą wokół Słońca mniej więcej w odległości równej promieniowi orbity Jowisza (ok. 5,2 jednostki astronomicznej), gdyż wiele z nich jest związanych z punktami libracyjnymi układu Słońce-Jowisz, postępując albo 60 stopni przed planetą olbrzymem, albo 60 stopni za nią w swym ruchu okołosłonecznym. Pierwszy Trojańczyk, Achilles, został odkryty w 1906 r., obecnie znamy ich ponad 200.