Wiw.pl   Na bie膨co:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywisto軼i   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i wi瘯si   Przydatne:  S這wniki   Co i gdzie studiowa   Wszech鈍iat w obrazkach
  Jeste tutaj:  Wirtualny Wszech鈍iat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 23-11-2001
 Jeste tutaj
Pod wiatr (s這neczny)
Jaros豉w W這darczyk
23-11-2001

Pod wiatr (s這neczny)
"Wiatr s這neczny" to termin, kt鏎y na dobre zadomowi si w naszym s這wnictwie. Je郵i jednak s康zimy, 瞠 oznacza on wy陰cznie nieustanny wyp造w materii ze S這鎍a, mo瞠my si zdziwi. Okazuje si, 瞠 od kilku lat - dzi瘯i satelicie SOHO - astronomowie obserwuj od czasu do czasu ob這ki gazu, kt鏎e sprzeciwiaj si temu powszechnemu trendowi i kt鏎e pr鏏uj w璠rowa w kierunku przeciwnym, ku S這鎍u; innymi s這wy, pod s這neczny wiatr. W opublikowanej 20 listopada 2001 r. w czasopi鄉ie "Astrophysical Journal" pracy Neil R. Sheeley, Jr. i Yi-Ming Wang z Laboratorium Badawczego Marynarki Wojennej USA opisuj jeden z takich przypadk闚, podaj帷 przypuszczalne wyja郾ienie tego zjawiska.

W璠r闚ka ob這ku gazu (strza趾a) ku S這鎍u, pod wiatr s這neczny, zarejestrowana w czterech kadrach, co godzin. Skala z boku pokazuje odleg這嗆 1 miliona kilometr闚. Fot. ESA.

Do tej pory zarejestrowano ju oko這 8 tysi璚y gazowych ob這k闚 zmierzaj帷ych w kierunku S這鎍a mimo wyp造waj帷ego ze wiatru s這necznego. Zaobserwowano, 瞠 zazwyczaj dochodzi do tego na wysoko軼i 2,7 miliona kilometr闚 nad powierzchni S這鎍a (fotosfer). W tym miejscu pr璠ko嗆 s這necznego wiatru si璕a 120 km/s, natomiast pr璠ko嗆 "zbuntowanego" ob這ku wynosi 50-100 km/s. Owa w璠r闚ka zostaje zwykle zatrzymana mniej wi璚ej na wysoko軼i 700 tysi璚y kilometr闚 nad fotosfer.

Astronomowie nie maj w徠pliwo軼i, 瞠 na ruchy materii wok馧 S這鎍a wywieraj ogromny wp造w pola magnetyczne, przez nie generowane (i zwi您ane z aktywno軼i s這neczn). Tak瞠 na w璠r闚k ob這k闚 materii ku fotosferze. Problem polega na precyzyjniejszym zrozumieniu fizyki tego zjawiska. Sheeley i Wang uwa瘸j, 瞠 ruchem takiego ob這ku mo瞠 sterowa zapadaj帷a si p皻la pola magnetycznego - p皻la powsta豉 w wietrze s這necznym na skutek rozrywania si i 陰czenia p鏊 magnetycznych, pochodz帷ych z sektor闚, kt鏎e charakteryzuj si przeciwnym ich kierunkiem.

Tak wi璚 w wietrze s這necznym odbywa si nieustanne "przetwarzanie" p鏊 magnetycznych. Ma to wp造w na aktywno嗆 magnetyczn wok馧 naszej Dziennej Gwiazdy, a po orbit Ziemi i dalej. Dlatego badania tych zjawisk s tak wa積e. Chcieliby鄉y przecie potrafi lepiej przewidywa wahania kosmicznej pogody, gro膨cej nam od czasu do czasu np. burzami magnetycznymi. Ale chroni帷ej nas te do pewnego stopnia przed deszczem promieni kosmicznych, zraszaj帷ym niestrudzenie ca陰 Galaktyk.

Jaros豉w W這darczyk