Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 05-12-2001
Córka odnaleziona
05-12-2001

Córka odnaleziona
Gwałtowne rozstania bliskich to nie wyłącznie ludzki los, podobnie jak ich szczęśliwe spotkania po latach. Świadczą o tym chociażby dzieje planetoidy Westy, jednej z największych i najwcześniej odkrytych (patrz Dwieście lat planetoid).

24 oblicza Westy, sfotografowane przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a między 28 listopada a 1 grudnia 1994 r. Zdjęcia dokumentują obrót planetoidy wokół osi, trwający 5,34 godziny, oraz cechy powierzchni o rozmiarach nawet 80 kilometrów. Fot. B. Zellner/NASA.

Westa została odkryta w marcu 1807 r. jako czwarta ze znanych planetoid. Jej średnica sięga 500 kilometrów. Westa obiega Słońce w średniej odległości 353 milionów kilometrów - w pasie planetoid, rozciągającym się między orbitami MarsaJowisza. Krąży tam wiele drobnych w porównaniu z planetami ciał, i to "od zawsze", czyli od narodzin Układu Słonecznego.
I choć w pasie planetoid nie jest ciasno, w ciągu ponad 4 miliardów lat, jakie upłynęły od uformowania się naszego systemu planetarnego, dochodziło do zderzeń między tą drobnicą Układu Słonecznego. Skąd o tym wiemy? Prorokuje tak teoria, odwołując się do równań mechaniki nieba; jak również empiria: znajdujemy na Ziemi meteoryty, będące odłamkami planetoid - a zatem fragmenty te musiały zostać w jakiś sposób odłupane od swych ciał macierzystych.

W 1939 r. odkryto planetoidę 1929 Kollaa. Niedawno zespół astronomów pod kierunkiem Michaela Kelleya z Centrum Kosmicznego NASA im. Johnsona zbadał dokładnie jej widmo w podczerwieni. Okazało się, że do złudzenia przypomina widmo Westy. A z widmami sprawa przedstawia się tak, jak z odciskami palców (przepraszam za to nadużywane porównanie) - jeśli się zgadzają, trudno jest się wyprzeć udziału... Właśnie, w czym?

Kosmiczny Teleskop Hubble'a zarejestrował na południowej półkuli Westy rozległy krater o średnicy sięgającej 450 kilometrów. Astronomowie podejrzewają, że jest ślad po gwałtownej kosmicznej kolizji, która doprowadziła dawno, dawno temu do wyrwania z powierzchni Westy jej fragmentów. Jednym z nich byłaby Kollaa, innymi - meteoryty, które spadły na naszą planetę.