Wiw.pl   Na bie膨co:  Informacje   Co nowego   Matematyka i przyroda:  Astronomia   Biologia   Fizyka   Matematyka   Modelowanie rzeczywisto軼i   Humanistyka:  Filozofia   Historia   Kultura antyczna   Literatura   Sztuka   Czytaj:  Biblioteka   Delta   Wielcy i wi瘯si   Przydatne:  S這wniki   Co i gdzie studiowa   Wszech鈍iat w obrazkach
  Jeste tutaj:  Wirtualny Wszech鈍iat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 07-12-2001
 Jeste tutaj
Magnetyczne b帳le Marsa
Jaros豉w W這darczyk
07-12-2001

Magnetyczne b帳le Marsa
Wiadomo ju, gdzie przyszli marsja雟cy astronauci b璠 mogli najbezpieczniej spacerowa, chronieni "magnetycznymi kopu豉mi" przed cz御tkami wiatru s這necznego. Albowiem uczeni z Uniwersytetu Kolorado (USA) zrekonstruowali wygl康 szcz徠kowego pola magnetycznego Czerwonej Planety - donosi internetowe wydanie "Sky & Telescope".

Rys. D. A. Brain/Uniwersytet Kolorado
Tr鎩wymiarowe magnetyczne b帳le, wznosz帷e si nad powierzchni Marsa, wed逝g modelu opracowanego przez Davida A. Braina i Frana Bagenala. Wida wyra幡ie, 瞠 w przewa瘸j帷ej ilo軼i wyst瘼uj na p馧kuli po逝dniowej. Rys. D. A. Brain/Uniwersytet Kolorado.

W 1997 r. sonda Mars Global Surveyor odkry豉 na powierzchni Marsa pozosta這軼i po dawnym polu magnetycznym planety. Uczeni oceniaj, 瞠 marsja雟kie globalne pole magnetyczne - przypominaj帷e obecne pole Ziemi, cho ju wtedy zapewne s豉bsze - zanikn窸o mniej wi璚ej 4 miliardy lat temu. Przesta w闚czas dzia豉 we wn皻rzu planety mechanizm, generuj帷y to pole. Jednak瞠 jego pozosta這軼i s na tyle silne, by wytwarza co w rodzaju niedu篡ch kopu magnetycznych nad powierzchni Marsa, rozci庵aj帷ych si w swym najwy窺zym punkcie do kilkuset kilometr闚 ponad ni. Jest ich najwi璚ej - i s tam najwi瘯sze - na po逝dniowej p馧kuli planety, gdy pokrywa j stara, nieprzeobra穎na skorupa. Najrozleglejsza wznosi si nad obszarami Terra Cimmeria oraz Terra Sirenum, si璕aj帷 wysoko軼i 1400 kilometr闚.

Nat篹enie tych "minimagnetosfer" mo積a okre郵i na kilka procent nat篹enia ziemskiego pola magnetycznego, ale w odleg這軼i, jaka dzieli Marsa od S這鎍a to wystarcza, by pe軟i造 one rol tarcz ochronnych przez cz御tkami wiatru s這necznego.

Jaros豉w W這darczyk