Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 21-12-2001
Słodkie życia początki
21-12-2001

Słodkie życia początki
Uczeni z NASA znaleźli w dwóch meteorytach cukry i inne związane z nimi związki organiczne, co wzmacnia hipotezę o pozaziemskim pochodzeniu niektórych części składowych ziemskich organizmów. Praca na ten temat została opublikowana w "Nature" z 20 grudnia 2001 r.

Meteoryt Murchison okazał się słodszy niż do niedawna podejrzewano. Fot. NASA/NEMS.

Zespół z Centrum Badawczego NASA im. Amesa w Moffett Field (Kalifornia) pod kierunkiem George'a Coopera badał dwa meteoryty , w których już wcześniej stwierdzono obecność aminokwasów: Murchison, znaleziony w Australii w 1969 r., oraz Murray, który spadł na Ziemię w 1950 r. Meteoryty te należą do chondrytów węglistych i przyjmuje się, że są fragmentami planetoid . (Warto dodać, że fragmenty meteorytu Murchison znajdują się w Polsce w kolekcji Olsztyńskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego).

Uczonym udało się wykryć w materii meteorytowej cukier, zwany dihydroksypropanonem, jak również poliole (alkohole wielowodorotlenowe) oraz glicerydy. Wszystkie te związki są istotnymi składnikami żywych organizmów. Na przykład poliole wchodzą w skład błon komórkowych, a triglicerydy to główne składniki tłuszczów i olejów w żywych organizmach. Zespołowi Coopera udało się w zasadzie wykluczyć możliwość, że badane substancje wzięły się z zanieczyszczeń meteorytów po ich spadku na Ziemię: proporcje różnych cząsteczek tych związków oraz izomerów są bowiem prawdziwie "nieziemskie".

Skąd zatem cukry wzięły się w Układzie Słonecznym? Jeden z możliwych scenariuszy wygląda tak: w gazowo-pyłowym obłoku oddziaływanie światła gwiazd na lodową mieszaninę wody, amoniaku i tlenku węgla, pokrywającą ziarenka pyłu, doprowadziło do reakcji, z której narodziły się proste składniki cukrów. W pewnym momencie obłok taki zaczął się kurczyć i z jego fragmentu rozpoczął formować się Układ Słoneczny, ze Słońcem w centrum i okrążającymi je planetami. Związki organiczne, obecne wcześniej w obłoku, mogły przetrwać na przykład w materii planetoid i komet - nieprzeobrażonym materiale budulcowym systemu planetarnego. A później - spaść na Ziemię.

Albowiem młoda Ziemia przeżywała w okresie od 4,5 do 3,8 miliarda lat temu okres ciężkiego bombardowania odłamkami planetoid i komet - dopóki ten gruz, pozostały z czasów narodzin Układu Słonecznego, nie został wymieciony w odleglejsze rejony kosmosu. Stąd racjonalne wydaje się przyjęcie, że podstawowe cegiełki, składające się na materię organiczną, mogły trafić na naszą planetę właśnie podczas pierwszych kilkuset milionów lat jej istnienia. Zwłaszcza że wiek życia na Ziemi ocenia się obecnie na co najmniej 3,8 miliarda lat.