Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 14-03-2002
Niestrudzona sonda
14-03-2002

Niestrudzona sonda
Chociaż uczeni zapowiadają już nową erę badań Marsa za sprawą przybyłej tam niedawno sondy Mars Odyssey, stara gwardia w postaci Mars Global Surveyor nie próżnuje. W lutym 2002 r. sonda, która w styczniu 2001 r. właściwie zakończyła swą główną misję (pisaliśmy o tym w Zasłużony Mars Global Surveyor), rozpoczęła tymczasem drugi rok swej "rozszerzonej misji". Jednym z jej istotnych składników jest fotografowanie marsjańskiej powierzchni pod innym kątem niż poprzednio, co pozwala uzyskiwać trójwymiarowe obrazy różnych tworów geologicznych Marsa.

Okolice niedużego krateru uderzeniowego w północnej części regionu Tharsis (17,2oN, 113,8oW). Obraz po lewej stronie (A) powstał ze złożenia 3 zdjęć, uzyskanych przez Mars Global Surveyor, oraz jednego dostarczonego jeszcze przez orbiter Viking 1. Zdjęcie po prawej (B) ukazuje krater (o średnicy 130 m, a zatem dziesięciokrotnie mniejszy od słynnego Krateru Meteorytowego w Arizonie), za którego sprawą powstały również promienie ciemnej materii, wyrzuconej podczas zderzenia. Na zdjęciu po lewej ów krater jest ciemną plamką, położoną - niespodzianka! - niesymetrycznie, gdyż nie w centrum, ciemnego pierścienia. Fot. NASA/JPL/Malin Space Science System.

Innym z nieustających zadań sondy Mars Global Surveyor jest śledzenie zmian pogodowych na Czerwonej Planecie przez cały rok.

Zdjęcie wykonane przez Mars Global Surveyor 19 czerwca 2001 r. ukazuje spiralnie ukształtowaną chmurę (środek obrazu) nad kalderą jednego z gigantycznych marsjańskich wulkanów Arsia Mons. Chmura składa się przypuszczalnie głównie z drobnych ziarenek pyłu. Fot. NASA/JPL/Malin Space Science System.

Tak więc nie zapominajmy, że obecnie Mars ma dwóch czujnych podglądaczy (o początkach pracy drugiego zob. Mars Odyssey rozbudza apetyty). I będzie tak najpewniej do 2003 r., kiedy to na Czerwoną Planetę mają zostać dostarczone automatyczne rowery.