Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 08-04-2002
Katastrofa za 900 lat?
08-04-2002

Katastrofa za 900 lat?
Prowadząc obserwacje radarowe planetoid, astronomowie potrafią z coraz większą dokładnością przewidywać, czy grożą nam zderzenia z nimi. Właśnie znaleźli jedną kandydatkę na kursie niemal kolizyjnym z Ziemią. O odkryciu tym traktuje artykuł opublikowany w "Science" z 5 kwietnia 2002 r.

Większość planetoid krąży wokół Słońca pomiędzy orbitami MarsaJowisza. Są jednak i takie, które poruszają się po trajektoriach przecinających orbitę Ziemi (lub przebiegających w jej pobliżu). Obiekty takie noszą nawet specjalną nazwę planetoid bliskich Ziemi. I choć określenie to kojarzy się raczej z czymś przyjaznym, oznacza potencjalne niebezpieczeństwo: jeśli planetoida i nasza planeta znajdą się w tym samym czasie w punkcie przecięcia ich orbit, dojdzie do zderzenia - kosmicznej katastrofy. Do planetoid bliskich Ziemi należy obiekt 1950 DA, o którym traktuje wspomniany artykuł w "Science".

Orbity Ziemi i planetoidy 1950 DA oraz położenia tych ciał 5 kwietnia 2002 r. Rys. JPL/NASA.

Planetoidę 1950 DA odkryto w kalifornijskim Obserwatorium Licka w 1950 r. Po czym zniknęła ona astronomom z oczu na pół wieku: ponownie zaobserwowano ją dopiero w roku 2000 w Obserwatorium Lowella. Wówczas zdecydowano, by poddać ją radarowej inwigilacji, wykorzystując w tym celu radioteleskopy w Deep Space Network w Goldstone oraz w Arecibo na Puetro Rico. Na moment obserwacji wybrano marzec 2001 r., kiedy planetoida znajdowała się stosunkowo niedaleko Ziemi - w odległości 21 razy większej od dystansu Ziemia-Księżyc.

Radarowy obraz planetoidy 1950 DA, uzyskany w marcu 2001 r. Średnica planetoidy wynosi około 1 kilometra. Fot. JPL/NASA.

Radarowe pomiary pozwoliły uzyskać precyzyjne informacje o orbicie planetoidy 1950 DA, zwłaszcza że w obliczeniach można było wykorzystać także pierwsze obserwacje sprzed ponad 50 lat. Z prac tych, prowadzonych przez zespół pod kierunkiem Jona Giorginiego z JPL w Pasadenie, wynika, że do dużego zbliżenia planetoidy do Ziemi dojdzie 16 marca 2880 r. Szansa, że oba ciała zderzą się ze sobą, jest jak 1:300. Dużo to czy mało?

Sporo. Należy bowiem wziąć pod uwagę, że niewiele wiemy o fizycznych właściwościach tej planetoidy, które również mają wpływ na jej trajektorię w długich okresach: jaki ma kształt, w jaki sposób kręci się dokoła osi, jak odbija światło słoneczne. Wynikające stąd drobne zaburzenia jej ruchu mogą wpływać po stuleciach na orbitę planetoidy, czyniąc ją bardziej lub mniej kolizyjną. Jeśli bardziej, na pocieszenie pozostaje fakt, że czasu na wymyślenie sposobu, jak uniknąć tej kosmicznej katastrofy, pozostało dużo.