Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 15-04-2002
Więcej planetoid
08-04-2002

Więcej planetoid
Najnowsze wyniki badań drobnych ciał Układu Słonecznego świadczą o tym, że planetoid może w nim być nawet dwa razy więcej, niż dotąd sądzono. Takie wnioski wynikają z pracy, opublikowanej w kwietniu 2002 r. w "Astronomical Journal" przez Edwarda F. Tedesco z TerraSystems (USA) i Francois-Xaviera Deserta z Obserwatorium w Grenoble (Francja).

Satelita ISO badał niebo w podczerwieni od listopada 1995 do maja 1998 r. Został wystrzelony przez Europejską Agencję Kosmiczną . Rys. ESA.

Tedesco i Desert przeanalizowali obserwacje pasa planetoid, wykonane w podczerwieni przez orbitalne obserwatorium ISO. Obserwacje te polegały na zliczaniu drobnych ciał Układu Słonecznego w wybranych wycinkach nieba, a następnie ekstrapolowanie rezultatów na liczebność całego pasa planetoid. Podczerwień jest w przypadku niedużych i ciemnych ciał lepszym zakresem widma do tego rodzaju poszukiwań niż część widzialna - można ich wyłowić więcej.

Na podstawie oszacowań wyników obserwacji przeprowadzonych w latach 1996-97 uzyskali oni całkowitą liczbę planetoid o średnicy większej od 1 kilometra, sięgającą 1,1-1,9 milionów, z wartością średnią około 1,5 miliona. Tymczasem wcześniejsze oceny, dokonywane na podstawie obserwacji w świetle widzialnym, mówiły o 860 lub 740 tysiącach planetoid w głównym ich pasie, pomiędzy orbitami MarsaJowisza.

Cóż, wygląda na to, że mamy w Układzie Słonecznym więcej drobiazgu niż sądziliśmy. Do końca marca w pasie planetoid zidentyfikowano łącznie 40 tysięcy tych niebieskich "ciałek" i liczba ta wzrasta o mniej więcej 2 tysiące miesięcznie. Tak więc sporo pozostało jeszcze do odkrycia.

O innych odkryciach, dokonanych za pomocą ISO, pisaliśmy w nowinkach:

• Świeża dostawa brązowych karłów
  • Neptunowe ingrediencje
  • Ile lat tworzył się Jowisz?
  • [  góra strony  ]