Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 24-05-2002
Procontra za życiem na Europie
24-05-2002

Procontra za życiem na Europie
W maju 2002 r. ukazały się dwie prace, rzucające nowe światło na możliwość powstania życia na wielkim księżycu Jowisza - Europie. Pierwsza z nich, napisana przez Elisabettę Pierazzo z Instytutu Badań Planetarnych i Christophera Chybę z Instytutu SETI, została opublikowana w czasopiśmie "Icarus", druga - autorstwa Paula M. Schenka z Instytutu Księżycowego i Planetarnego - w "Nature" z 23 maja.

Od kiedy astronomowie zdali sobie sprawę z tego, że pod lodową skorupą Europy - jednego z czterech księżyców galileuszowych Jowisza - może znajdować się nie zamarznięty ocean wody, na poważnie zaczęto rozważać prawdopodobieństwo rozwinięcia się tam życia. Dwa najoczywistsze czynniki z tym problemem związane to materiał, z którego życie mogłoby się uformować, oraz odpowiednie warunki, na przykład takie jak wystarczające ilości światła. Dwie wspomniane prace próbują oba te zagadnienia zgłębić.

Pierazzo i Chyba argumentują w swym artykule, że podobnie jak działo się to w czasach młodości naszej Ziemi, również na Europę potrzebne składniki mogły trafić za sprawą komet. O tym, że księżyc ten doświadczał bombardowania z kosmosu, świadczą liczne kratery uderzeniowe. Szacując natężenie owego procesu, badacze doszli do wniosku, że komety mogły dostarczyć na ten księżyc Jowisza miliardy ton węgla, azotu, siarki i fosforu - podstawowych cegiełek materii organicznej. Jeśli ten materiał trafił do środowiska wodnego, nie da się wykluczyć zajścia cudu narodzin życia na Europie - uważają Pierazzo i Chyba.

Jeden z kraterów uderzeniowych na Europie - nazwany Pwyll - o średnicy 27 kilometrów zawiera niesymetryczną górkę centralną. Zdjęcie wykonane przez sondę Galileo. Fot. JPL/NASA.

Schenk wykorzystał dane o kraterach uderzeniowych, zdobiących powierzchnię Europy, w innym celu - do ocenienia grubości lodowej skorupy, pod którą skrywa się ocean. I tutaj nie powiało już takim optymizmem. Albowiem według uczonego z Instytutu Księżycowego i Planetarnego powłoka lodu na tym księżycu ma grubość 19-25 kilometrów, co oznacza, że w oceanie panują egipskie ciemności. Rezultat ten zapowiada jeszcze inny kłopot: nie tak proste okazują się teraz projekty wysłania na Europę automatycznych sond, których zadaniem byłoby przebicie się przez lód do pozaziemskiej wody.

O najnowszych badaniach Europy pisaliśmy w nowinkach:
Cała Europa pod wodą!
Lodowa powłoka Europy