Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 05-09-2002
Pluton zakrył gwiazdę
05-09-2002

Pluton zakrył gwiazdę
Opublikowane zostały wstępne wyniki obserwacji zakrycia gwiazdy przez najmniejszą planetę Układu Słonecznego. Zakrycie było widoczne 20 lipca 2002 r. z pasa przebiegającego przez Amerykę Południową, w pobliżu Obserwatorium Paranal, w którym stoi Bardzo Duży Teleskop Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Jeden z ośmiometrowych olbrzymów obserwatorium wykonał zdjęcia koniunkcji planety i gwiazdy.

Złączenie Plutona (z księżycem Charonem) i gwiazdy P126, która okazała się na pewno podwójna (P126 A i P126 B), a być może nawet potrójna (P126 C). Prawe zdjęcie zawiera identyfikację obiektów. Jasności obiektów na zdjęciu nie odpowiadają rzeczywistości. Obrazy Plutona i Charona zostały ponad 30 razy rozjaśnione; P126 A jest tu nieco słabsza od P126 B, choć w świetle widzialnym jest odwrotnie - ale składnik B jest bardzo czerwony. Zdjęcie obejmuje wycinek nieba 7 x 7 sekund kątowych. Odległość między P126 A i B wynosi 2,25 sekundy kątowej, a między Plutonem i Charonem - 0,5 sekundy kątowej. Tarcza Plutona ma średnicę 0,107 sekundy kątowej. Fot. ESO.

Zdjęcie, wykonane przez Bardzo Duży Teleskop, daje przedsmak obserwacji prowadzonych już z pasa zakrycia. A obserwacje takie w przypadku Plutona mają szczególne znaczenie - są jedynym obecnie sposobem badania jego atmosfery. Ba, właśnie w ten sposób 19 sierpnia 1985 r., podczas zakrycia innej gwiazdy przez tę planetę, odkryto jej atmosferę. Zanikające powoli podczas zakrycia światło gwiazdy stanowi "próbnik", przekazujący nam informacje o zawartości i strukturze gazowej otoczki Plutona - najmniejszej i najzimniejszej planety Układu Słonecznego.

Atmosfera Plutona składa się przypuszczalnie przede wszystkim z cząsteczkowego azotu (N2) i z niewielkich ilości metanu, zapewne około 1%. Warstwa zewnętrzna atmosfery wydaje się dość jednorodna i izotermiczna, natomiast część wewnętrzna jest bardziej złożona; podejrzewa się nawet obecność warstwy odwracającej, czyli strefy, w której temperatura w atmosferze rośnie z wysokością. Uczeni mają też nadzieję, że tegoroczne obserwacje pozwolą stwierdzić, czy od ostatniego obserwowanego zakrycia gwiazdy przez Plutona (w lipcu 1988 r.) zaszły w jego atmosferze jakieś istotne zmiany, gdyż w tym czasie planeta oddaliła się od Słońca i otrzymuje obecnie 6% mniej słonecznego światła.