Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 18-09-2002
Nowy stary "księżyc"
18-09-2002

Nowy stary "księżyc"
Tajemniczy obiekt, odkryty 3 września 2002 r. przez amerykańskiego miłośnika astronomii, zaczyna zyskiwać tożsamość. I jest coraz mniej prawdopodobne, że mamy do czynienia z maleńkim skalistym naturalnym satelitą Ziemi.

Dziwny obiekt o jasności 15 wielkości gwiazdowych dostrzegł Bill Yeung z Arizony, gdy prowadził obserwacje nieba za pomocą swego teleskopu o średnicy 45 cm, wyposażonego w kamerę CCD. Obiekt poruszał się szybko, żwawo przemierzając konstelację Ryb. Po otrzymaniu informacji od Yeunga o odkryciu, Centrum Małych Planet w Cambridge (USA) nadało nieznanemu ciału niebieskiemu nazwę J002E3. Po kilku dniach obliczono orbitę, po której J002E3 się porusza, i okazało się, że biegnie ona wokół Ziemi na wysokości 300-800 tysięcy kilometrów, a jej okres wynosi 50 dni.

Obserwacje tajemniczego ciała nie pozwoliły na razie rozstrzygnąć, czym ono jest, choć jego jasność wskazuje na rozmiary od 10 do 50 metrów. Być może mamy do czynienia z niewielkim skalnym odłamkiem, a więc - naturalnym satelitą Ziemi. Uczeni skłaniają się jednak ku hipotezie, że miłośnik astronomii z Arizony odkrył ponownie jeden ze stopni rakiety wynoszącej statek Apollo na drogę ku Księżycowi.

Zużyty człon rakiety
Zużyty człon rakiety Saturn V, odrzucony w grudniu 1968 r. po wyniesieniu statku Apollo 8 na trajektorię księżycową. Fot. NASA.

Paul Chodas z JPL uważa, że najprawdopodobniej J002E3 jest takim "kosmicznym śmieciem", obserwowanym na orbicie okołoziemskiej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w., który później został przechwycony przez grawitację Słońca i zaczął je okrążać po orbicie okołosłonecznej. Powrót na orbitę wokół naszej planety nastąpił w kwietniu 2002 r. i tłumaczyłoby to, dlaczego dopiero teraz J002E3 został ponownie dostrzeżony.

Niełatwo jest powiedzieć, jaki będzie dalszy los tego członu rakietowego. Donald Yeomans z JPL twierdzi, że jest około 20% szansy, iż J002E3 roztrzaska się o powierzchnię prawdziwego, skalistego Księżyca jeszcze przed końcem 2003 r.