Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 02-10-2002
Globalne poszukiwania planet
02-10-2002

Globalne poszukiwania planet
Astronomowie proponują miłośnikom nieba gwiaździstego z całego świata udział we wspólnym tropieniu planet wokół innych gwiazd. Zachęcają do wzięcia udziału w programie TransitSearch, o którym informacje można zdobyć pod adresem http://www.transitsearch.org.

Dotychczas większość odkryć pozasłonecznych planet zostało dokonanych poprzez precyzyjne badanie widma gwiazdy i wykrywanie zmian położeń linii widmowych. Zmiany te mają odzwierciedlać delikatne "kołysanie" się gwiazdy pod wpływem siły przyciągania grawitacyjnego krążących wokół niej planet. O metodzie tej pisaliśmy w nowince Wkrótce pęknie setka.

Od pewnego czasu wiadomo już jednak, że bardziej efektywnym sposobem wyławiania planet może być śledzenie drobnych zmian jasności gwiazd - jeśli uda się ustalić, że zmiany te są spowodowane przejściem na tle tarczy gwiazdy ciemnego obiektu z jej najbliższego otoczenia, być może planety. O pierwszych sukcesach tej metody, na dodatek sukcesach, w których swój udział mają polscy uczeni, mówiliśmy w tekście Polscy łowcy planet. Co więcej, w jednym przypadku - gwiazdy HD 209458 - udało się potwierdzić skuteczność tej metody po wcześniejszym odkryciu planety za pomocą obserwacji spektroskopowych. A dokonał tego po raz pierwszy w styczniu 2001 r. fiński miłośnik astronomii Arto Oksanen.

Zmiany jasności (czarne rombiki) gwiazdy HD 209458, obserwowane podczas przejścia na tle jej tarczy planety. Obserwacje zostały dokonane za pomocą teleskopu o średnicy 20 cm. Jasne kwadraciki przedstawiają wyniki matematycznego modelowania przebiegu tego zjawiska. Rys. TransitSearch.org.

TransitSearch został powołany do życia latem 2002 r. przez Tima Castellano z NASA Ames Research Center i Grega Laughlina z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz. Nie ulega bowiem wątpliwości, że miłośnicy astronomii wyposażeni w teleskopy o średnicy już 10-20 cm i detektory CCD mogą dostarczyć istotnych naukowych danych. A zaletą miłośniczych obserwacji nie do przebicia jest możliwość regularnego i długiego monitorowania jasności podejrzanych gwiazd. Duże, kosztowne instrumenty w profesjonalnych obserwatoriach są na to po prostu za drogie.

W pierwszym kroku TransitSearch koncentruje się na sześciu gwiazdach: HD 217107, HD 195019, HD 37124, HD 38529, HD 68988 i GJ 876. Dodajmy, że pomysł na tego rodzaju poszukiwania nie jest nowy, o czym można się przekonać, czytając Zawodowcy proszą o wsparcie.