Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 07-10-2002
Uran plus jeden
07-10-2002

Uran plus jeden
Z końcem lata 2002 r. Uran zyskał nowy księżyc. Ma ich zatem znowu 21. Znowu, gdyż pod koniec ubiegłego roku jednego księżyca został przez Międzynarodową Unię Astronomiczną pozbawiony, o czym pisaliśmy w nowince Uran minus jeden?.

Negatyw zdjęcia nowego księżyca Urana (w kółku). Podłużne ciemne ślady to gwiazdy. Fot. J. J. Kavelaars/Dominion Astrophysical Observatory.

Odkrycia dokonali astronomowie, prowadzący obserwacje czterometrowym teleskopem w chilijskim obserwatorium na Cerro Tololo. Było to 13 sierpnia 2001 r. Przez następne 13 miesięcy inne duże teleskopy na całym świecie śledziły owego kandydata na księżyc Urana, by dostarczyć danych specom od obliczania orbit. A nie jest to łatwe, gdyż ów księżyc, prowizorycznie oznaczony symbolem S/2001 U1, krąży, jak się okazało, po dość nieregularnej orbicie, mocno eliptycznej i nachylonej do ekliptyki. Oceniając jego wielkość na podstawie zdolności do odbijania światła, astronomowie przyjmują, że średnica S/2001 U1 wynosi około 20 kilometrów, co nie czyni go najmniejszym ze znanych księżyców Urana.

Odkrywcy S/2001 U1 utrzymują również, że namierzyli kolejnych dwóch kandydatów na naturalnych satelitów Urana. Sprawdzanie trwa.