Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 25-10-2002
Naprawdę duży Quaoar
25-10-2002

Naprawdę duży Quaoar
W pierwszej połowie października astronomowie donieśli o zaobserwowaniu na rubieżach Układu Słonecznego dużego ciała niebieskiego, bodaj największego z tych, jakie udało się dostrzec od odkrycia Plutona w 1930 r. Odkrycia dokonali tym razem Chad Trujillo i Mike Brown z California Institute of Technology, nic więc dziwnego, że nowemu ciału niebieskiemu nadali imię (na razie nieoficjalne) boga z mitologii Indian, zamieszkujących ziemie, na których obecnie leży Los Angeles. Quaoar, jak łatwo się domyślić, to obiekt z pasa Kuipera.

Zdjęcie nieba, wykonane w Obserwatorium Palomar za pomocą teleskopu o średnicy 1,2 m. Strzałka wskazuje Quaoara, który w czerwcu 2002 r. miał jasność 18,5 wielkości gwiazdowej. Fot. C. Trujillo/M. Brown/Caltech.

Tak naprawdę amerykańscy astronomowie dostrzegli ów obiekt już 2 czerwca 2002 r., ale postanowili nie zdradzać się z tym odkryciem, dopóki nie zgromadzą dodatkowych informacji o nowym członku Układu Słonecznego. A dodatkowe informacje okazały się fascynujące: obserwacje przeprowadzone w lipcu i sierpniu za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a wykazały, że Quaoar ma średnicę około 1250 km.

Quaoar w towarzystwie. Choć mniejszy od Księżyca i Plutona, jest obecnie największym ze znanych obiektów pasa Kuipera.

Tak więc nadzieje astronomów, że w obszarze poza orbitami NeptunaPlutona czają się jeszcze planetopodobne ciała sporych rozmiarów, nie są płonne. O niedawnych odkryciach takich obiektów, choć mniejszych od Quaoara, pisaliśmy zresztą w Dużej miniaturce Plutona oraz w Dużym Kuiperze?.

Quaoar krąży wokół Słońca w odległości około 44 jednostek astronomicznych po niemal kołowej orbicie, co różni go od Plutona; okres obiegu orbitalnego określono na 285 lat. Na liście Międzynarodowej Unii Astronomicznej można go znaleźć pod kryptonimem 2002 LM60, a spośród poznanych obiektów pasa Kuipera wyróżnia go duża zdolność odbijania światła, sięgająca 9-10%, co właśnie przekłada się na jasność 18,5 wielkości gwiazdowej. Quaoar znajduje się obecnie w gwiazdozbiorze Wężownika.