Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Astronomia > Nowinka z dn. 05-12-2002
Planeta dokładnie zważona
05-12-2002

Planeta dokładnie zważona
Międzynarodowy zespół astronomów określił dokładnie masę jednej z planet, odkrytych niedawno wokół innych gwiazd. W precyzyjnych pomiarach pomocne okazały się obserwacje, wykonane w ciągu ostatnich dwóch lat za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Jowiszopodobna planeta (u góry na drugim planie) obiegająca gwiazdę Gliese 876. Wizja artystyczna. Rys. NASA/G. Bacon/STScI.

Gwiazda Gliese 876 znajduje się około 15 lat świetlnych od nas. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku stwierdzono, że krąży wokół niej co najmniej jedna planeta, ale pierwsze pomiary, próbujące określić masę tego obiektu, nie były zbyt dokładne: oceniano, że planeta, nazwana Gliese 876b, ma masę w przedziale od 1,9 do blisko 100 mas Jowisza. Najnowsze, precyzyjne pomiary widma gwiazdy (pozwalające wykryć zmiany jej prędkości, za które jest odpowiedzialne przyciąganie grawitacyjne planety) oraz jej położenia na niebie (to tutaj dobrze swą rolę odegrał Kosmiczny Teleskop Hubble'a) umożliwiły ustalenie orbity planety, a tym samym - jej masy. Wynik: 1,89-2,4 masy Jowisza.

Badania tego rodzaju nie są zwykłą pogonią za jak największą dokładnością. Znajomość mas planet w innych systemach gwiezdnych pozwala astronomom weryfikować różne modele powstawania układów planetarnych i porównywać je z tym, co wiemy o Układzie Słonecznym, jak by nie było - naszym kosmicznym podwórku. Gliese 876b jest dopiero drugą planetą spoza Układu Słonecznego, której masę znamy z tak dobrą dokładnością.

O obserwacjach gwiazdy Gliese 876 pisaliśmy w Zawodowcy proszą o wsparcie; można tam też znaleźć odsyłacze do informacji o innych odkrytych planetach pozasłonecznych. O znalezieniu pierwszych takich układów opowiada Ken Croswell w Planety wokół pulsarów, tekście będącym rozdziałem jego książki Łowcy planet.