Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 13-06-2000
Socjobiologia i marksizm
Krzysztof Szymborski
13-06-2000

Socjobiologia i marksizm
Niewiele sporów naukowych w niedawnej historii przybrało tak dramatyczną formę, jak kontrowersja wokół socjobiologii. Debata ta wybuchła w ślad za opublikowaną w 1975 r. książką Edwarda Wilsona o tym samym tytule.

Kontrowersje związane z socjobiologią - poświęcono im wiele książkowych publikacji, pisanych "w gorączce dyskusji" - doczekały się w tym roku sumiennego i, jak się wydaje, rzetelnego opracowania historycznego. W maju Oxford University Press opublikował książkę fińskiej uczonej, zatrudnionej od lat w Illinois Institute of Technology w Chicago, Ulliki Segestrale, zatytułowaną "Defenders of the Truth: The Battle for Science in the Sociobiology Debate and Beyond" (Obrońcy prawdy: Bitwa o naukę w dyskusji socjobiologicznej i poza nią).

Starając się zachować bezstronność, Segestrale przedstawia ową debatę jako starcie stron, z których obie miały dobre intencje. I sądziły, że występują w obronie prawdy naukowej. Koncepcje prawdy różniły się jednak od siebie. Pomysły Wilsona były, zdaniem autorki "Obrońców prawdy", w dużej mierze spekulacyjne i krytycy jego uważali, że powinien się on powstrzymać z ich publicznym ogłaszaniem do czasu, kiedy będzie on w stanie poprzeć je solidnymi dowodami empirycznymi. Wilson i jego zwolennicy twierdzili z kolei, że postęp biologii ewolucyjnej nie byłby w ogóle możliwy bez stawiania twórczych hipotez.

W ostatecznym rachunku konfrontacja przybrała charakter polityczny i niektórzy krytycy Wilsona posunęli się (także bez empirycznych podstaw) do oskarżenia go o rasistowskie, antyfeministyczne, a nawet faszystowskie skłonności. Jedno z najbardziej fascynujących pytań, jakie stawia Segestrale w swej książce, brzmi: czy jest wyłącznie przypadkową koincydencją, że tak wielu krytyków Wilsona było marksistami? Osobiście uważam, że nie. Nie było w tym nic przypadkowego. Dłuższą i lepiej uzasadnioną odpowiedź znajdą czytelnicy w książce Segestrale.

Krzysztof Szymborski