Jesteś tutaj:  Wirtualny Wszechświat > Informacje > Nowinki 2000-2002 > Biologia > Nowinka z dn. 30-10-2000
Nieśmiertelne bakterie?
30-10-2000

Nieśmiertelne bakterie?
Wydaje się to nieprawdopodobne, ale wszystko wskazuje na to, że bakterie potrafią przetrwać w "uśpionej" postaci nawet ćwierć miliarda lat i w sprzyjającym środowisku powrócić do życia. Piszą o tym naukowcy z Uniwersytetu West Chester w Pensylwanii w ostatnim numerze czasopisma "Nature" z października 2000 r. Uczonym udało się otrzymać hodowlę bakterii pochodzących z kryształów soli, których wiek oznaczono na około 250 milionów lat.

Fakt, że mikroorganizmy bardzo często bronią się przed szkodliwymi warunkami środowiska czy brakami pożywienia, tworząc specjalne formy przetrwalnikowe, tzw. spory, jest powszechnie znany. W istocie, w życiu codziennym nieposkromiona żywotność bakterii raczej nas martwi niż cieszy. Na szczęście dysponujemy wieloma skutecznymi metodami niszczenia sprawców psucia się żywności. Należą do nich: pasteryzacja, mrożenie, marynowanie czy dodawanie środków konserwujących - na przykład większych ilości soli.

Są jednak mikroorganizmy, którym duże stężenie soli zdecydowanie odpowiada. Nazywa się je organizmami halofilnymi. Takie właśnie stworzenia znaleźli naukowcy z Pensylwanii w drobniutkich zbiornikach solanki. Zbiorniki te są obecne w prastarych kryształach, które pochodzą ze złoży powstałych w okresie permskim. Kiedy sprawdzono DNA tych bakterii, okazało się, że są blisko spokrewnione z pałeczkami żyjącymi w Morzu Martwym (najwyraźniej niesłusznie tak nazwanym) - Bacillus marismortui.

To najstarsi odrodzeni dzisiaj posłańcy z przeszłości. W latach dziewięćdziesiątych udało się co prawda wyhodować bakterie ze spór znalezionych w zastygłej w bursztynie pszczole. Ich wiek oceniono jednak na "zaledwie" 25–40 milionów lat.

Nie wiadomo, jakie mechanizmy biochemiczne zapewniają tym mikroorganizmom taką długowieczność. Jeśli bakteryjne spory potrafią przetrwać ćwierć miliarda lat, to może są one w istocie nieśmiertelne? I pozostają w takiej uśpionej formie w różnych prastarych ziemskich skałach? A może - zastanawiają się autorzy komentarza w "Nature" - rację mają rzecznicy teorii panspermii? I rzeczywiście skały zawierające spory bakteryjne, wędrujące w postaci meteoroidów, rozsiewają w Kosmosie życie?